Ruské hry vo svete zatiaľ veľa rozruchu nenarobili. Okrem Pažitkového Tetrisu
sa nepresadila prakticky žiadna - zčasti kvôli mizernému spracovaniu, zčasti
vďaka ignorancii západniarov voči potenciálu stratenému "tam kdesi medzi tou
slovanskou postkomančovou pliagou".
Časy sa našťastie menia (vo svete, u nás na Slovensku stále všetko po starom).
Po niekoľkých nepodarkoch prezentovaných mojimi váženými spolupracovníkmi z
východu konečne prichádza HRA so všetkým, čo k nej patrí. Originálna, pohľadná,
ale hlavne veľmo, veľmo, veľmo, veľmo. VEĽMO. Zábavná.
Tož, úvod "trošíčku" podobný na ten v recenzii Úteku je za nami (na svete
niet horšieho pocitu, ako keď VIETE, že sa opakujete, ale nič proti tomu
nedokážete urobiť). Isto-iste je už každý z vás maximálne nažhavený; s
napätím očakávate, čo za pakovina to Orzynovi padla do oka... Nebudem vás
dlho zdržiavať. Je to rpg. Znova hra v hlavnej úlohe. Znova fantasy gejma
plná hrdinov, drakov a všeničiacej mágie. Znova výplod nerozumu, v ktorom
polovičku hernej doby strávite obdivovaním štatistík postáv, obchodovaním
s rôznymi kovovými haraburdami a hľadaním lepšej a lepšej výzbroje... A
predsa je to dielo iné, nové, originálne a skrátka jedinečné. Chvíľu ma
dokonca mátalo, aby som vám ho odporučil do zbierky!
Heh, starnem.
Ako som mohol čo i len pomyslieť na niečo také ODPORNÉ, nechutné, ponižujúce.
Bŕŕŕ. Udelenie najhodnotnejšej známky - ORZYNOVE DOPORUČENIE - akejsi
neznámej ruskej kravine, zatiaľ čo hneď tu obďaleč o ňu odhodlane bojuje
Duna 2000 s eNHáeL 99. Veď by ma ušľapali davy všeznalých deťúreniec!
Jozef chráň moju úbohú havraniu dušu, ak by sa mi počali vyhrážať okamžitým
zrušením hráčskej licencie a následnou kastráciou! Ts, ts. To mi veru za ten
malý výlev radosti nestojí. Radšej o svojom postoji k originalite, k remakom
a k pokračovaniam taktne pomlčím a prejdem k samotnej recenzii.
K recenzovanému subjektu, v odporných kruhoch zvaného i Rage of Mages,
som zo začiatku pristupoval dosti chladnokrvne. Pointa jeho tkvela (a
zhodou okolností aj stále tkvie - ktovie prečo?) v skĺbení rpg prvkov
s klasickým rts endžinom, čo som z pochopiteľných dôvodov nevítal práve
s úsmevom na tvári. Ba naopak - tak trošíčku som sa mračil. A moja nálada
sa navyše nebezpečne približovala k hranici aydu. To, čo som videl na
obrazovke, by sa v skratke dalo popísať ako pri(cenzored)aná zhora obdivovaná
real-timeovka s jediným pandrláčikom v hráčovej moci zasadená do starej
(ne)dobrej máličko vylepšenej Warcraft2ťáckej grafiky obohatenej o dávku
plastickosti a tretieho rozmeru. Sťaby náhodou je zo svetovládneho rts
braku požičané aj všade populárne ovládanie - osvedčená klik&die metóda,
donedávna hlavný nepriateľ hier v hlavnej úlohe (kdeže ste vy moje zlaté
numpadové časy...). Ľavým myšítkom označujeme, presúvame, útočíme, kúzlime.
Pravým deselektujeme (odznačujeme). V prípade častej núdze používame
shortkeye - výplod plesnivého mozgu, chorobu zvnútra rozožierajúcu chuderu
Matku Intuíciu.
Moje prvé dojmy by RofM nemilosrdne strčili niekde medzi štvorkový a päťkový
priemer. Možno ešte hlbšie - kvôli rozdeleniu hry na MISIE (ešte sa k nim
vyjadrím). Potom však nastal zlom. Vstal som od počítača. Zdúchol som k
Mirsoftovi, reku už som mu dlho nedal žiadny článok (keď mu týždeň
nič nového nedonesiem, chytajú ma depresie). Samozrejme nastala klasická
rekapitulácia, koľko článkov mám ešte napísať a blablabla, bežné reči, na
ktoré cestou domov s radosťou zabudnem.
Až na jednu.
RAGE OF MAGES.
Tri slová, otrepaná odpoveď ("bože to je ale hovadina") a... A neodbytná
myšlienka. MUSÍM TESTOVAŤ. Nie, nie People's Generala alebo tú blbosť,
jak sa to len volá (Rainbow 6 - pozn.pamäť). Rage of Mages. Len to a
jedine to, nič iné a na večné časy a nikdy inak. Rage of Mages, amen.
Dodnes nechápem, AKO, PREČO, ZAČO. Určite to nebude grafikou - peknou,
lež zďaleka nie oslnivou. Nebude to ani spracovaním; 3D terén ma vskutku
potešil, konečne rozbúral odporný trend rts placatosti a navodil aspoň
akús-takús atmosféru hôr a lesov, fantasy prostredia. Ale že by som sa
kvôli nemu mal hnať cez polku Blavy k počítaču? Bez šance. Rovnako tak
príbeh. Od autorov bolo hrozne zlaté, že sa unúvali a narozdiel od našich
západných spoluzemšťanov na ňom popracovali. Žiaľ, kazí ho tá najodpornejšia
zo všetkých chýb - Rozčlenenie hry na sled (sem-tam nadväzujúcich) misií.
Tfuj. Človek by povedal, že rpg sa nazýva rpg vďaka VOĽNOSTI POHYBU, ktorý
mu múdri vývojári kedysi dali do vienka... Nie tak v RofM. Ten naopak
neobsahuje slobodu pohybu skoro žiadnu. Celý čas sa nachádzate v jedinom
meste pozostávajúceho z jedného obchodu so zbraňami, zo školy a z krčmy,
v ktorej sa namotávate na rozsiahle rozhovory a nové questy, prípadne si
najímate žoldnierov. Akonáhle sa domotáte, môžete sa vydať do sveta. Na
prekrásnej mapke sa zjaví zopár bodiek znázorňujúcich vašu púť (ála Indy
Jones) a hop - Ani sa nenazdáte a nachádzate sa v miliónkrát videnom rts
móde. Sťaby interaktivita so svetom náhle vymrela. Na hráčovi úbohom naveky
vekov ostala len úloha bádateľa nepreskúmaných prostredí, veľkokynožiteľa
nežiadúcich stvorení, zberateľa batôžkov s drahými ingredienciami. Toť
sjo... Skoro.
Atmosféra. Pestrosť. Hrateľnosť. Tri z najdôležitejších vlastností každej
dobrej hry. Tri jasné hviezdičky vyžarujúce z RofM ako rádioaktívne svetielka
z prázdnych očných jamiek Čiernobyľcov (aj keď tie sú len dve). Ako oslnivé
reflektory oslepujúce chodca pred zrážkou (aj tie sú len dve!). Ako... Bože
už ma nič nenapadá, niečo si jednoducho vymyslite.
V RofM nie je núdza o množstvo všemožných i nemožných prekvapení: Tu narazíte
na hrdinu statočne bojujúceho proti hordám škretov, odvážne sa mu pripletiete
na pomoc a šľachetne si ho namotáte do partie; inde pritrafíte na vyplienenú
osadu mierumilovných orkov a uroníte nejednu slzu nad nezmyselnou krutosťou,
s akou namyslení ľudia svojich mieruchtivých susedov pobili. Samozrejmosťou
je pekná kôpka rôznych efektných kúziel a čarov; zarytí kovošrotovníci sa môžu
vyžívať v zbieraní, kupovaní a predávaní všadeprítomného kovoharaburdia - s
každou splnenou misiou bohatšieho o ďalšie a ďalšie kúsky. Jedine nepriatelia
sa po chvíli počínajú trošíčku opakovať. Sic' oko labužníka sa poteší pohľadom
na letiaceho draka, či kamenného trola pobehujúceho všade-tade, márne sa
snažiaceho pobiť mojich zverencov, predsa len sa im nedá odoprieť maličká
strohosť. Určite ich mohlo byť minimálne o desať kusov viac.
To však nič nemení na fakte, že RofM sa mi páčil. Viac ako Duna 2000, viac ako Rainbow Six, viac ako otrepané NHL a dokonca viac ako People's General. Možno to je mojou nepochopiteľnou túžbou neustále hrať niečo nové, originálne, nezažité. Možno to je tým, že autori RofM nepochádzajú zo západu, že patria medzi začínajúcich východných prospektorov oťukávajúcich svetový trh. Možno. Pravdupovediac mi je to jedno. Rage of Mages je podľa mňa jednoznačne najlepšou hrou v tomto Ravenovi a howgh.
NÁZOV |
RAGE OF MAGES |
TYP |
RPG |
VÝVOJÁR |
NIVAL |
DISTRIBÚTOR |
BUKA (Ru) MONILITH (World) |
KONFIG |
P166 MMX, 16 MB RAM |
3D KARTA |
ŇET |
ZHRNUTIE |
NA MEDVEDE! |