Prišiel som s Ňou domov. Zavrel som vráta, všetky zámky pozamykal a pre istotu ešte priložil stolík, aby sa náhodou niekto nedostal dnu. Svetlá boli zhasnuté raz-dva. Žaluzie zatiahnuté, sviečky zapálené. Svetlo z ich slabého plameňa tancovalo po stenách a vytváralo na nich zvláštne obrazce. Vosk stekal po svietniku a na koberci pod stolom vytváral malú kaluž. Odpojil som telefón, ktorý začal vyzváňať vo veľmi nevhodnej chvíli. Vzadu pri stene stál počítač. Zapol som ho a tým bolo v mojej kobke všetko pripravené. Už stačilo iba nainštalovať Ju. Inštalácia trvala príliš krátko na to, aby som sa stihol spamätať z úvodného intra, ktoré nasledovalo hneď po nej. Áno, je to pravda. Je to Ona. Je to remake. Je dokonalá. Je to DUNE 2000!!!
Utieram si slzy, ktoré mi stekajú popod brýle rovno na pařanský stôl pod počítačom. Už ani neviem či plačem od dojatia alebo šťastia. Možno jedno aj druhé. Veď sa mi pod ruky dostala Dune 2000! Tak čo sa čudujete!? Ubehlo šesť rokov odvtedy, čo som denno-denne pařil na dvaosemšestke Dune 2 a teraz je tu jej remake. Ó pařanský boh, ktorý bdieš nad nami, ďakujem ti za nás, vyznávačov Duny. Dobre. Pustím sa do toho. Už mi dajte všetci pokoj!
Po niekoľkých hodinách...
Dochádzajú mi slová. Je to úžasné. Od Command & Conqueru je to prvá realtimeovka, ktorá ma takto baví. Vyzývam všetkých Dunemaniakov, spojme sa! Nenechajme si pokaziť radosť z hry rôznymi frfľošmi, ktorým sa zdá byť grafika tejto hry na nevalnej úrovni, misie trápne, dej o ničom. My vieme svoje! Prečo by mala byť Dune 2000 najkrajšia hra na svete, keď ide o DOPREDU ohlasovaný REMAKE? To znamená, že prerobili starú Dune 2 do nového kabátu. Doslova. Žiadne napodobeniny. Jednoducho a krátko RE-MA-KE. Dobre. Nechajte ma zase na pokoji. Pařím ďalej.
Po ďalších hodinách...
Omyl. Nie je to len rimejk. Autori do hry naprogramovali nové prvky. Niekto iný by si to možno nevšimol, napríklad redaktor v Score, ktorý hru bohvieako recenzoval. Po prvé, niektoré misie sú mierne alebo totálne obmenené, čo ma nesmierne potešilo. A ďalej, dobre počúvajte milí fanúšikovia Duny, pribudli aj dve nové jednotky! Takže aspoň niečo. Už mi zase dochádzajú slová. Je to jednoducho úžasné. Oukej. Idem naspäť do kobky pařiť. Snáď sa uvidíme o pár hodín.
Na druhý deň...
Sorry, že som sa neozval skôr, ale nikto ma nevedel odtrhnúť od stroja. Pomohlo až bratovo zakričianie, že vraj ide v televízii Fantomas. Nakoľko to nebola pravda, zapíšem rýchlo tieto údaje, nech to mám skrku a môžem ísť ďalej drtiť. Rád by som sa totiž zmienil o inteligencii počítačových jednotiek. Neviem čo s nimi vestvúďáci porobili, ale útočia určite inteligentnejšie, než v pôvodnej Dune 2. Na obtiažnosti Normal (easy je pre amatérov :-) ) mám s nepriateľmi čo robiť. A keď už som pri tom výbere obtiažnosti, nemuseli ho tam vôbec dávať, pretože ak si niekto nastaví Easy, nech sa
potom nečuduje, že je to príliš ľahké. Už aj bez toho viem o niekoľkých jedincoch, ktorý sa ma pýtali: Nevieš o nejakých čítoch na Dunu 2000? Počujte ľudkovia, toto mi nerobte! Viete, aký som na používanie čítov alergický! Chcete ma dostať do hrobu? Nestačí vám, že už teraz sa zdržujem v kobke? Ale nevadí mi to. Veď ostatní členovia redakcie si na kobky už tiež zvykli, takže ja nie som žiadna výnimka. A už ma nezdržujte. Pol hodiny som nehral Dunu. Mám z toho zlý pocit.
O ďalších XX hodín neskôr...
Túto hru nám, Dunesrdcovkárom, musel poslať sám Veľký Rejvn MacHavran VII. Podľa atmosféry sa mi ani nechce veriť, že hrám rílmtajmovku. Samozrejme, videl som film Dune, hral som obidva diely Dune, tak sa netreba čudovať, že som z jej príbehu mierne vedľa. Skrátka, ak poznáte podrobnosti okolo jednotlivých jednotiek v hre, budete z atmosféry celí bez seba. Atmosféra, atmosféra... ajajajajáj, ja to už nevydržím... idem pařiť!!!
Ejha, tuším už ledva pozerám. To bude asi tým, že som tri dni nespal. No nič. To se vsákne. Momentálne sa chcem totiž zmieniť o hudbe. Už dopredu som očakával vysokú kvalitu, ale aj napriek tomu ma prekvapila. Nádherné melódie, za ktoré by sa nemusel hanbiť nijaký film. Je vidieť, že hudobník z Westwoodu je profesionál. Neviem či robil aj hudby do Command & Conqueru a Red Alertu, ale zrejme áno. Aj tam bola totiž hudba na veľmi vysokej úrovni. Teda ja nevychádzam z úžasu. Zatiaľ ma na tomto rimejku nič nesklamalo. Dúfam, že to tak aj zostane.
Na konci síl...
Už nevládzem. Nespal som päť dní a nocí. Ani neviem, aké bolo medzitým počasie a či náhodou neprišiel koniec sveta. Žaluzie mám stále stiahnuté, svetlo zhasnuté, sviečky vyhorené. Niekto mi aj akoby hádzal kamene do okna, asi chcel, aby som sa vyklonil z okna. Možno to bol Mirsoft. Určite sa dožaduje tejto recenzie. Nevykloním sa. Už na to nemám silu. Musím si zopár dní pospať. Tie kruhy, ktoré sa mi robia pred očami mi to jasne dokazujú. Za pár dní dovidenia.
Po troch dňoch a nociach.
Uff. Už som z toho vonku. Dnes ráno som vyhlásil stav voľna, čo znamená, že skončilo obdobie zatemnenia kobky. Vpustil som do nej trochu svetla, aby tá čudná ostro svietiacia guľa tam vonku rozohnala tiene. Moc sa mi to nepáčilo, ale raz za čas predsa treba vyvetrať, no nie? Polozhorené sviečky už ležia na kope v kúte a na stole mám pripravené nové - jeden nikdy nevie. Telefón som znova zapojil a pre istotu hneď zavolal Mirsoftovi. Ten hneď po našom telefonáte oznámil na polícii, že tu špeciálnu zásahovú jednotku, ktorá mala zistiť, či ešte žijem, už nemusia posielať. Všetko je po starom. Len ja ešte idem napísať záverečný verdikt tejto úžasnej hry.
Zbystrite svoj dioptrický zrak, sú tu záverečné tlachaniny...
Dune 2000 rozhodne nie je pre každého. To musím uznať. Preto hre udelím až tri hodnotenia. Prvé, najnižšie, bude pre ľudí, ktorí sú ako Orzyn ( :-) ). Dobre počúvajte:
Je mi jasné, že kašlete na to, či je to remake nejakej klasiky. Očakávate od novej hry úplne nový kabát a hlavne odlišný štýl realtajmovania. Dune 2000 má na dnešnú dobu nekvalitnú grafiku a deväť misií za tri strany tiež nikoho neoslnia. Hra je síce prekladaná peknými animáciami, ktoré sú pre Westwood príznačné, ale veď animácie v dnešnej dobe dokáže robiť každý. Uznávam váš názor a preto si poznačte hodnotenie 6/10.
Oficiálne hodnotenie:
Toto hodnotenie je tu pre tých, ktorí síce hrali Dune 2, ale nie sú z nej nijak extra na větvi. Napriek tomu majú radi rílmtajmovky a nepohrdnú endžinom na úrovni Red Alerta.
Fanúšikovia Duny:
Krása, úžas, časovaná bomba. Niečo takéto si nemôžete nechať ujsť. Návrat klasiky je predsa to, na čo ste čakali. Staronové mierne obmenené misie, Atreidesania, Harkoneni, Ordosania, Sardaukari, Fremeni, Imperátor, červ Shai-Halud, sonické tanky, raketové veže, Demolátor, trooperi, to všetko čaká na vás. Hra je prekladaná animáciami, ktoré vynikajúco dotvárajú príbeh. To bolo presne to, čo nám chýbalo v pôvodnej Dune. Úžasná atmosféra, hrateľnosť presne na úrovni originálu. Je to neuveriteľné, ale je to tak. Možno tieto vety znejú ako výpis z reklamy na Dunu 2000, ale verte, že sú všetky 100% potvrdené mojou skromnou osobou. Preto ak mi dôverujete, choďte a zožeňte si to. Po šiestich rokoch zažijete rovnakú mániu, ako vtedy na staručkej dvaosemšestke. A to je podľa mňa znak kvalitnej hry.
NÁZOV | DUNE 2000 |
TYP | REMAKE DUNE 2 |
VÝVOJÁR | |
DISTRIBÚTOR | VIRGIN INTERACTIVE |
ROZUMNÁ KONFIGURÁCIA | PENTIUM 133, 16 MB RAM |
3D KARTA | ČUDOVAL BY SOM SA, KEBY NEJAKÁ BOLA |
ZHRNUTIE | Nádhera. Žiaľ, ako pre koho. |
HODNOTENIE PRE ĽUDÍ A LÁ ORZYN:
OFICIÁLNE HODNOTENIE:
HOTNOTENIE PRE DUNEMANIKAOV:
NÁZOR: ORZYN
Nuže, KONEČNE. Nie, nejasám nad príchodom Duny2000, táto nepríjemnosť
pripadla Ondrewovi... KONEČNE sa stalo to, na čo čakám pomaly mesiac.
Môžem sa pustiť do TOHO, čo počas dní ako je práve ten dnešný, robím najradšej.
Nebudem však zbytočne odďaľovať nevyhnutné. Prvý a poslednýkrát vyzývam
všetkých Dunofilov, aby sa okamžite zdekovali, ostatní by si mali minimálne
zapchať uši. Prichádza presne to, čo zvestoval Ondrew.
Svoj prejav začnem mierne. Maličkosťami, ktoré by sa zdravému okoloidúcemu
mali zdať ako malichernosti. Postupne sa budem zavŕtavať stále hlbšie a hlbšie,
až kým sa nestratím niekde vo svojich snoch. Akožto viem, že ľudia neradi
čítajú kritiku niečoho všeobecne obľúbeného, odporúčam vám skočiť rovno na
koniec. Predpokladám, že sa v ňom sa dozviete presne to, čo chcete počuť.
Za hodnotením singleplayer módu trochu zabŕdnem do sieťovej hry. Všetci mudrci,
ktorí by sa radi dozvedeli niečo naviac, by sa mali okamžite preskrolovať práve tam.
Ak vás však nič z toho nezaujíma, nevidím jediný dôvod, prečo by ste sa tu mali
naďalej otravovať.
BLBOSTIČKA PRVÁ Asi by bolo vhodné vás upozorniť na fakt, že knihu Duna od
Franka Herberta som čítal dlho-dlho pred vydaním hry. Niekedy okolo roku '90.
Snáď vám nemusím pripomínať, čo so mnou spravila. Stačí sa rozhliadnuť medzi
Spomienkami na Jozefov.
Po knihe nasledoval film - a hop, práve vďaka nemu som "tak trochu" zanevrel
na celú americkú "kultúru". Obzvlášť na Davida Lyncha. Ja vôl som vtedy nedokázal
pochopiť, ako môže Niekto tak HNUSNE sprzniť geniálny príbeh odohrávajúci sa v
bezkonkurenčne najlepšie prepracovanom svete, s akým som sa kedy stretol.
A potom prišla Dune 2.
Keby som vám povedal, že ma neuchvátila, klamal by som až by mi bolo zo seba
zle. Dokonca som nazhromaždil dosť trpezlivosti na to, aby som ju prešiel. Len
za Harkonnenov, samozrejme. To však nič nezmenilo na fakte, že NIČ nie je
dokonalé - A Dune 2 už vôbec nie. Človeka, pre ktorého je Herbert viac než
idol, dokáže NASRAŤ (a keď píšem NASRAŤ tak tým myslím
NASRAŤ), keď narazí na nezrovnalosti vo
svojej dokonalej primitivite odporujúce najhlbším myšlienkám Herbertovho
veľdiela.
Dunu 2000 som spúšťal s očakávaním, že všetky tieto - pre vás kraviny - budú
odstránené. Žiaľbohu sa stal pravý opak. Nezáleží mi ani tak na blbostiach
typu - "Farba Atreidesov je predsa zelená - fremenská farba smrti". Alebo -
"Ako je možné, že Harkonneni - rod preslávený svojou zbabelosťou na bojovom
poli - disponujú autodeštrukčnými tankami?" Podobné detajly sú skutočne
zanedbateľné, aj keď ich je v hre na milióndvestotisíc (ak nie viac).
Doboha mňa sere PRÍBEH. To je také ťažké si prečítať
jednu posratú knihu, ZAMYSLIEŤ sa nad ňou a až
potom vymýšľať nejakú DEBILNÚ, ABSURDNÚ, PRIMITÍVNU,
AMERICKÚ a MAXIMÁLNE URÁŽLIVÚ
omáčku medzi misiami? Je to skutočne tak náročné? Alebo sa amerikáncom nechce čítať?
Nech je ako chce, kým bude Niekto benegeseriťanky predstavovať ako upáleniahodné
čarodejnice, kým z chudáka imperátora Shaddama IV Corrina budú robiť krutého
úchyla a kým sa namiesto sexy princeznej Irulán - sprievodcu knihou aj filmom -
bude predvádzať akási absolútne neznáma imperátorova vrchná konkubína (pripomínajúca
smiešneho strašiaka)... NIKTO ma nepresvedčí, že atmosféra Duny 2000 nebola
TOTÁLNE sprznená. Človek, ktorý nikdy knihu nečítal, to nepochopí, lež je to
tak. Musíte mi veriť. Bez Irulán je všetko oničom :)
BLBOSTIČKA DRUHÁ Remake. Akceptujem všetky tie reči o tom, reku ak remake
tak potom do poslednej bodky a nikdy inak. Chápem vás. Namotali ste sa na
klasickú ľudskú vlastnosť neustále sa opakujúcu odkedy prvé opice zliezli zo
stromov - Nech žije to staré, dobré. Smrť novým nápadom. Smrť inovácii. My
chceme stereotyp!!!
OK. Je to vaša vec. Keby Duna nebola moja najobľúbenejšia sága, len by som sa
na vás usmial a so slovami: "Takí mladí a už počínajú senilnieť" by som sa vám
vyhol desaťkilometrovým oblúkom.
Holt, mám smolu.
Hneď prvá vec, ktorá ma na D2000 máličko zarazila, je cena. Ako som pozeral, tako
som pozeral, zdalo sa mi, akoby v nej bolo o jednu jednotku viac. NEBOLO. Duna
2000 sa skutočne predáva za cenu normálnej novej plnohodnotnej hry. Opakujem
(dobre ma počúvajte): ZA CENU NORMÁLNEJ NOVEJ PLNOHODNOTNEJ HRY. Znelo
vám to ako remake? Mne nie. Zato Dune2000 mi ako dokonalá kópia s endžinom prebratým
z C&C rozhodne pripadá.
BLBOSŤ TRETIA Rád by som v nej vyjadril k otázke náhodného okoloidúceho:
"Keď si taký múdry, tak povedz - Čo by si v D2000 zmenil? Čo viac
by si ľuďom za tú premrštenú cenu dal?"
Chlapec (dievčina) zlatý/á netušil/a, akú búrku vo mne vyvolal/a. Čo by som zmenil?
Jedným slovom - VŠETKO. Aby ste však neplakali nad mojou stručnosťou, v krátkosti
zájdem do nechutných podrobností. Snáď mi tu medzitým nezaspíte.
Ad1) Ak chcú ľudia remake, tak nech ho majú. Ako bonus. Nie je problém - dokonca ani pre školáka - vytvoriť tri jednoduché sledy deviatich misií. Westwood s tým má dokonca bohaté skúsenosti. Keď dokázal do sveta vypustiť niekoľko datadiskov, prečo by nezvládol TOTO (vlastne on to zvládol... ale asi ho to akosik vyšťavilo...)?
Ad2) Príbeh. D2000 je po tejto stránke hlboko-prehlboko pod ľubovoľným novodobým
sci-fi brakom. A nesnažte sa ma presvedčiť o opaku. Film Duna bol (je) strašnou
kravinou, hra je ešte väčšou. Nebudem ďaleko od pravdy, ak jej "dej" porovnám s
(filmom) Mortal Kombajn. "Tri rody sa stretávajú, aby blablabla... vybojovali
blablabla... zvíťazí len jeden a blablabla..." Jéminenky, to je toho. Pre mňa za
mňa nech sa aj vyvraždia. Serem na nich.
Predstavte si inú situáciu. Na scénu by vstúpili postavy z knihy - posledný Atreides
Paul Muad'Dib a jeho verný priateľ Stilgar za fremenov (ktorí by s radosťou
vystriedali rod Atreidesov). Barón Vladimír (ten je asi všade :-), jeho synovec
Feyd-Rautha a môj miláčik Raban za Harkonnenov. Ordosov by nahradili pašeráci.
Nad nimi by sa vznášala Guilda, kacírsky Ixs, CHOAM a imperátor. Sem tam by sa do
hry (do HRY, nie do animačiek) mohli zapojiť aj bene gesseritské matky predstavené
a Tleilaxanskí genetici. Vrcholom dokonalosti by bola prítomnosť púštnych búriek,
či štítov "trošíčku" komplikujúcich samotnú stratégiu.
Nuž - karty máme rozdané, stačí ich pekne zamiešať. S materiálom, ktorý po sebe
Herbert zanechal, by to určite veľkým problémom nebolo. Pre NEameričana.
Ad3) Jednotky. Môžu sa vám zdať v pohode a blablabla... Ja nad nimi len nechápavo krútim hlavou. Mysľou mi neustále behá myšlienka: Prečo takto? Ako som povedal, chápem prístup šéfdizajnérov vo Westwoode, ich motto mám, či chcem alebo nechcem, stále pred očami ("Priveľa plagiátov škodí. Svet potrebuje zmenu. Svet potrebuje remake."), ale... Hm... No... Prečo nemôžem (!!!NAPRÍKLAD!!!) používať ornitoptéry na prieskum územia? Preboha veď práve NATO ich Herbert vymyslel! Len skutočný dement by sa rozhodol mapovať púšť s pechotou (buginami)! A navyše - nebolo snáď niekde jasne napísané/povedané: "Na Arrakise zvíťazí len vzdušná a púštna sila"? Tu tanky, launčery a podobné ťažkopádne haraburdy predsa nemajú miesto! Veď by sa v tom mori piesku okamžite rozpadli... A tie odolnejšie by požrali červy (ktorých podstatná úloha je v hre naďalej značne podceňovaná). Viem, že vám môžem pripadať ako fanatik, ktorý nevie, o čom hovorí, ale uvážte, čo by bolo podľa vás príťažlivejšie (a zábavnejšie): Dokolečka dobýjať vežičky z bezpečnej vzdialenosti alebo sa preháňať s Muad'Dibovými Komandami Smrti na dvestometrových potvorách, plánovať útoky sprevádzané prekvapujúcimi výsadkami v týle nepriateľa, pobehovať s živými vojačikmi po odľahlých kolóniách, plieniť, drancovať... V neposlednom rade robiť aj čistky vo fremenských síčoch, v úlohe Harkonnena vraždiť starcov, ženy a deti; zotročovať, trízniť, šíriť ZLO. A - samozrejme - riadiť kroky najobávanejších vojakov vo vesmíre: Imperátorových sardaukarov.
Ad4) Variabilita. V súvislosti s Ad3) by vznikol nemalý problém: Čím nahradiť
obľúbené masovodeštrukčné telesá? Nuž... Dám vám domácu úlohu. Keďže je tento, ehm,
názor už dosti dlhý (a rád by som v ňom povedal aj zopár slov k veci) - Prečítajte
si knihu. Určite sa dozviete viac, akoby ste čakali.
A ak neviete čítať, choďte si ho do priľahlého lesíka vyhoniť a viac sa k Ravenovi
nevracajte; lepšiu radu pre vás nemám.
BLBÝ ZÁVER (ZÁVER BLBOSTÍ) Napriek všetkému, čo som doteraz narečnil, mi
D2000 pripadla v tej záplave rts plagiátov ako neskutočne originálne a
nebezpečne návykové dielo. Je to paradox, ale je to skutočne tak. Ak si k nej
sadnete o druhej poobede, nevstanete, kým neodbije polnoc.
Nie je to síce nič dokonalé a - ako Ondrew múdro predpokladal - moja maličkosť
od nej očakávala ĎALEKO viac, ale hrať sa dá. Celkove by som ju zaradil niekde
medzi KKnD 2 a StarCrafta. Na viac určite nemá.
ORZYNOVE HODNOTENIE (VENUJEM VŠETKÝM Á LA ORZYNOM)
SIEŤOVÁ HRA. Nebudem vás (resp. SA) už dlho zdržiavať, preto len v krátkosti:
Po týždni omrzela. Chýbajú jej najzákladnejšie základy - Tiene, možnosť zapnúť/vypnúť
alianciu, zákaz útočenia na "spojencov"... O nemožnosti pauzovať (sejvovať) radšej
taktne pomlčím. Jedna partička so štyrmi hráčmi predsa trvá "LEN" niekoľko hodín
v kuse... Kto by túto chvíľku nedokázal presedieť pred počítačom, že?
Jediným plusom je AI počítačom riadených debilčekov, ten však ani s vypätím všetkých
algorytmov nedokáže nahradiť správnu atmosféru. Po niekoľkých partičkách sa z Duny
stane dokolečka sa opakujúci rituál, v ktorom niet miesta pre skutočného víťaza.
Akonáhle na mape ostanú dvaja poslední hráči, všetka zábava akosik uviazne na mŕtvom bode.
ORZYNOVE HODNOTENIE PRE SPRACOVANIE SIEŤOVEJ HRY
Uf, ešte neutekajte! Zabudol som sa zmieniť o grafike! Netuším, prečo ju moji kolegovia neustále kritizujú (reku že je priemerná - lebo harvesteru sa neotáčajú kolieska :), no mne sa pozdávala celkom fešná... A rovnako tak hudba. SKUTOČNÝ Dunofil by zistil, že medzi skladbami sa nachádzajú aj niektoré (možno všetky) kúsky z Duny 2.