JADRO

Nastal jeho čas. Draracle, posledný z Bohov v ríši smrteľných, konečne odchádza; po porážke Beliala už neostalo nič, čo by ho tu ešte držalo...
...Noc. Les. Tábor. Kráľovská rodinka postáva okolo ohníka, nahlas si vyjasňuje svoje interné problémy. Oficiálne je na love diviakov, lež vyzbrojená jedným mečom a prehršľou ostrých slov toho veľa neuloví. Naopak. Debata sa práve prehupla cez svoj vrchol, keď sa na nič netušiacu famíliu vrhla smečka Veľkých Zlých Psov. Zachránil sa len kráľov (všeobecne neobľúbený) nemanželský syn, no i ten vyviazol vskutku náhodou - Jeho duša si niekam ufujazdila a namiesto nej sa v Coperovom (či jak sa ten chuj volá) tele usalašil hráč.

čiernobiľská mačička
MAČIČKA. ZLÁ, VEĽMI ZLÁ MAČIČKA.

Prebudil som sa uprostred temného lesa. Po neblahých skúsenostiach s LoL2 sa opatrne rozhliadam vôkol seba. Používam prvý z dvoch pohybových módov: Kurzor myši mám voľný, kým klávesnicou otáčam hlavou a chodím... Na obrazovke však zatiaľ nič nevidím. Robím dva kroky vpred. Situácia sa nemení, no zničohonič mi po ovládacej maske začnú poletovať všakovaké animácie: Postava zo zeme zdvihla baťoh. Odteraz môžem používať invetoár. Som rád. Algoritmus priraďuje RPG premennej prvý bod. Natešene začínam obklikávať celú hraciu plochu, hľadám štatistiky, svoju výšku, váhu, nosnosť. Okrem hladometru a štyroch základných čísel (sila, boj telo na telo, streľba a obrana) však nič také nenachádzam. Smutne vzdychám, beriem do rúk manuál, no zbytočne. Od RPG premennej odčítávam desať bodov a pokračujem v chôdzi.
Narážam do steny. Tma sa zmenila na TMU; nevidím ani pixel, podľa ktorého by sa dalo orientovať. Hreším a prvýkrát v živote nastavujem gama korekciu na maximum. Samozrejme - robím veľkú chybu. Pred očami sa mi zjavuje čosi, čo z diaľky pripomína mierne akcelerovaný Daggerfall v rozlíšení 640x480. Nieto núdze o rozpadajúce sa prostredie, dvojrozmerné čudesá (neidentifikovateľné telesá), či o odporné textúry viac než dokonale dezorientujúce oko hráča. Mračím sa, ale odhodlane napredujem ďalej. Nachádzam ďalší predmet. Žurnál. Zbežne ním listujem a podvedome sa pri tom usmievam. Do mozgovice sa mi prúdom vracajú spomienky na Realms of Arkania trilógiu. Automapa, plus bod pre design hry. Zaznamenávané rozhovory, plus bod. Beštiár, plus bod. Notes, plus bod. Popis predmetov a kúziel, plus dva body. Chrochkám blahom, konečne sa nemusím babrať so stohmi papierov, zapisovať, prepisovať, opisovať, rozpisovať!
Neďaleko žurnálu zdvíham zo zeme nožík na natieranie masla. Dobrá zbraň, bojovník môjho razenia s ňou bežne loví diviakov. Idem ďalej. Po piatich minútach hrania konečne nachádzam prvého nepriateľa (pavúčika) a... Hreším až sa Bohovia hnevajú. Kua fix čo je toto za debilné ovládanie? Okamžite ho prepínam na mouselook mód a... Znova hreším, hnev Bohov sa mení na súcitné pochopenie. Kriste Jozef, nevymenil mi ňáky -censored- počítač? Prisámbohu, ten šmejd vrčí ako by som v ňom nemal 64, lež 6 MB ramky! Spínam rukami a nadávam a nadávam a nadávam. Jak môže hra vyzerajúca ako x-rokov stará doomovina zožrať 400 MB SWAP FAJLOM!? Okamžite jej dávam mínus desať bodov za endžin - A to ešte netuším, čo ma čaká...
Sedem minút hrania je za mnou. "PLEASE INSERT CD no.2!"

pri dokoch
INVENTOÁR. Väčšinu z týchto predmetov nikdy nepoužijem.

Animácia. Dozvedám sa, že som starý (šestnásťročný :) parobok. Mal by som sa konečne prihlásiť do niektorého spoločenstva (najlepšie do všetkých štyroch). A medzičasom by bolo vhodné navštíviť Draracla. Kvôli rade.
Znechutený prvotným dojmom z hry študujem animáciu podrobnejšie. Grafika je plne renderovaná, na pomery Westwoodu priemerná až podpriemerná. Postavy sa správajú prehnane afektovane. Herci, ktorí ich nadabovali, svoju kariéru zrejme skončili už v školskom divadle. Ak sa do neho vôbec dostali. Premenná pre umelecký dojem dostáva mínus dva body.

Animácia skončila. Prechádzam sa pred palácom. Harddisk bzučí, sťaby mu išlo o život. Keď sa v dohlade zjaví príležitostný strážca, zrejme mu o život aj ide. Som nasraný. Po niekoľkých sekundách "hrania" ma rozbolela hlava. A... Cítim sa... Inak. Pri behu na záchod som zobrazoval každý piaty frejm, do dverí som dokázal trafiť až na druhý pokus.
Vidím okoloidúceho. Vyzerá... Plocho. Nie je to sprajt... Je to... Môj ty Bože... Chráň ma pred silami pekelnými... On je to zacyklený filmeček! Odolávam nutkaniu resetovať počítač a približujem sa k nemu. Vrčiacu štafetu preberá céderomka, začína sa dialóg. Natešene sa pripravujem na adventúrovú časť hry a... Lands of Lore 3 NEMÁ ANI NÁZNAK INTERAKCIE S POSTAVAMI! Chvíľu len tak sedím na stoličke, nemyslím, čumím do blba. Nechcem tomu uveriť. Nulová interakcia. Nulová interakcia. Nulová interakcia... Čož znamená... Ja sa hrám obyčajnú sprostú -censored- DOOMOVINU?! V mene Rondrinom, bohine vojny, búrky a tak podobne, traste sa pohani vo Westwoode, bo hnev mi už cez uši srší! Takéto poniženie som nezažil od... Od... Nechajme to tak. Prejdime radšej o kúsok ďalej. Do najbližšej guildy.

mesto z vonku
Niektoré scény vyzerajú celkom chutne.

Štyri spoločenstvá. Alchymisti (mastičkári), kúzelníci, bojovníci, zlodeji. Jedno lepšie ako druhé, múdro sa s nimi však nebabrem a po jednoduchých vstupných testoch som členom všetkých štyroch. Zároveň. Pch. Komentovať to nemá význam; ako napísal Andrew: "Koho baví hrať za cleric-mage-warrior-thiefa?" Hodnota RPG premennej klesá o dvadsať bodov a pomaly sa dostáva na najspodnejšiu hranicu. A to sme prosím pekne stále na začiatku.
Po krátkej a nudnej prehliadke miestnych stôk (kde inde by zlodeji mohli byť, že?) konečne vychádzam na povrch - Priamo do centra Gladstonu. Vzhľadom na to, že sa jedná o jediné mesto v hre, očakávam čosi Gigantické, prepracované do toho najposlednejšieho detajlu. Minimálne ako bola Riva v Shadows over Riva.
Po pol hodine mapovania (hľadali ste už niekedy v rodnej domovine vlastný byt? :-) Gladstone nemôžem charakterizovať výstižnejšie ako stereotipnú vidiecku dedinku. Nie že by som túžil po Veľkomestách, v ktorých sa človek stratí na prvej križovatke, skôr naopak... Ale keď Gladstone je vážne taký... Rovnaký. Bez života. Oničom. Jedna krčma, jeden hotel, obchod, traja okoloidúci a dosť. Hnalo ma to z neho preč, do lesov - zabíjať diviaky nožom na natieranie masla, skákať cez potôčiky (vlastne je tu len jeden), behať po jaskyniach (tiež iba jedna), dobýjať dimenzie (štyri)... Éeee... Tie dimenzie beriem späť. Zatiaľčo návštevy Jakela, Draraclovho služobníka, tvoria tú najzábavnejšiu časť hry (po návrate z prvého portálu vás prekvapia SKUTOČNÝM, NEFALŠOVANÝM ŠTVORČEKOVÝM DUNGEONOM so všetkým čo k nemu patrí! Kiež by sa v jeho duchu niesla celá hra...), prechádzky po dimenziách sú tým najhorším peklom, aké by som neželal skutočne nikomu. Ťažko ich aj k niečomu prirovnať... Skúste si predstaviť Dark Forces (jednotku) s endžinom Daggerfallu. Jednoduché textúry (napriek tomu dokonale dezorientujúce), hornaté prostredie prepchaté všakovakými skoč-sem-skoč-tam plošinkami, z času na čas sa zjaví čosi ako náznak príbehu, no najvýraznejšia je - padavosť. Naša stará láska zjavujúca sa VŽDY, keď ju čakáme najmenej. Obyčajne desať sekúnd pred autosejvom. V tom skromnejšom prípade POČAS sejvovania.

mesto po návrate z druhej dimenzie
MESTO po návrate z druhej dimenzie.

Toš, tak ma napadlo - Určite si terazky mnohí z vás (medziriadkoví čitatelia) hovoria, aká je LoL3 strašná hovadina. Ak má Orzyn pravdu, najväčšia všetkých čias.
Omyl.
Našiel som na nej jedno výrazné plus (krátky flashback pri štvorčekovom dungeone samozrejme nerátam).
Vývoj prostredia.
Ako hra napreduje, nemení sa len hlavný hrdina, ale CELÝ SVET. Dimenzie sa prelínajú, od portálov sa šíri oheň, zima, púšť a živá smrť. Gladstone chradne, ľudia utekajú preč, zatvárajú domy, v uliciach stavajú barikády, bojujú - A i keď len v hráčovej neprítomnosti, nič to nemení na výslednom efekte. Hra má aspoň MALILINKATÝ spád, atmosféru dávajúcu deju náznak dynamiky vyzdvihujúcej celkovú kvalitu diela na úroveň priemeru.

OBRS
ÚVOD