TOPlist TOPlist HIT LIST
Smer hlavná stránka Ravena


V MENE VŠEMOHÚCEHO


DOBA MINULÁ

Tam kdesi, v údolí medzi večne zasneženými veľhorami, nad riekou ligotajúcou sa vo večnom svite hviezd, leží Moskva. Srdce ruského národa, kráľovná Severu a priľahlých morí. Dnes je jej veľký deň - Deň víťazstva nad Hebrejskými psami, deň vatier a osláv oznamujúcich koniec kolonistom neprestajne prúdiacim na posvätné ruské územie, koniec podlým pirátskym nájazdom a otrokárom kradnúcim naše deti.
Veru. Jeruzalem bol po razantnom útoku dobytý a ríša Hebrejská pokorená. Nastala nová éra - Éra bez bojov, bez zbytočného krviprelievania. Éra jednej viery a jedného jazyka. Éra pápeža Orzyna III... Ó, áno, modlite sa, bratia, sestry!

S hernými žánrami je to vo svete niekedy ťažké. Spočiatku sa javia ako skromné výstrelky nadšených experimentátorov, ale - Poznáte to: Hra sa stane hitom, po niekoľkých rokoch sa jej autor odhodlá vydať remake, zarobí ťažké prachy a hop - na scéne sa okamžite zjavujú pijavice, týpkovia rozkrikujúci "moje bude lepšie!" a namiesto jedinej unikátnej gamesky znenazdajky máme celé herné odvetvie.
Rovnaký osud bohužiaľ postihol aj dielo, ktoré sa NIKDY nemalo dostať mimo dielňu svojho autora. Civilizáciu. Inu - od vydania vynikajúcej Sid Meierovej Alphy Centauri neubehlo ani štvrť roka a na svete je ďalšia: Call to Power od ActiVisionu. Typický to príklad toho, ako vývojári pri všetkej snahe urobiť krôčik vpred ustúpia o dva späť.
Podobne ako Alpha, aj CTP sa snaží od pôvodnej Civilizácie držať čo najďalej. Zmenil sa design, zmenilo sa ovládanie a určitými úpravami prešli aj pravidlá, základmá myšlienka však ostala neporušená: Hráč sa ujíma vlády nad vybraným národom a v mene Večného Mieru ho vedie k totálnemu ovládnutiu sveta (izometricky videnej štvorčekoidnej plochy). Cestami necestami zakladá ďalšie a ďalšie mestá, kolonizuje neosídlené zeme, dobýja tie osídlené a samozrejme nezabúda ani na Technologický Pokrok, obchod a budovanie Svetlejších Zajtrajškov...

DOBA PRÍTOMNÁ

Rím, 1986. Centrum Ríše Rímskej. Po rozdrtení roztrúsenej vidieckej domobrany už neostal skoro nikto, kto by toto mesto despotov bol schopný brániť; z imperátorovej poslednej nádeje - jedinej tankovej jednotky - sa zachovali len dymiace trosky roztrúsené pred zbombardovanými hradbami.
Kdesi v diaľke doznieva rachot demoralizovaného delostrelectva. Márne sa snaží ostreľovať ruský front, zasahuje len náhodné ciele. Imperátor je pevne rozhodnutý ich paľbu pri prvej príležitosti zastaviť a kapitulovať, prezident Orzyn mu však nedáva na výber. Rusi sú vo svojej vznešenej demokracii odhodlaní Rimanov vyvraždiť do posledného muža.

Najvýraznejšia a zároveň najdôležitejšia zmena postihla CTP v teraformovaní krajiny. Namiesto osvedčených settlersov, ktorých úloha sa zredukovala na kolonizovanie, sa hráč musí starať o POWER WORK - Body, ktoré získava vyhradením určitého percentuálneho podielu z produkcie miest, a za ktoré si jednotlivé "vylepšenia" krajinky (farmy, cesty, bane...) "kupuje". Jedná sa o najchúlostivejšiu (a v neskorších fázach najfrustrujúcejšiu) záležitosť v hre; z rovnakého zdroja treba platiť aj výstavbu budov (divov) a nemalé čiastky za armádu. Bohužiaľ, akonáhle sa hráčova civilizácia "mierne" rozrastie, teraformizácia (a vôbec celá správa impéria) sa stane jednak neprehľadnou, no čo je horšie - zbytočne zdĺhavou. Namiesto toho, aby ste mestám jednoducho dopredu zadali, kde majú mať farmy, kde bane (att), a aspoň trochu tak decentralizovali svoju moc, musíte sa na každú lokáciu neustále vracať a dokolečka vyzisťovať, kde potrebujú nové rybárske siete viac, kde menej...
O čosi menej dôležité zmeny postihli spravovanie armády. O to príjemnejšie však niektoré prekvapili. Za asi najlepší nápad v celej hre považujem ovplyvňovanie výdajov podľa politickej situácie: Ak je mier, jednotkám nastavíte životaschopnosť na polovicu a náklady za ich prevádzku sa niekoľkonásobne znížia. Naopak vo vojne musíte svojim vojakom platiť priam enormné čiastky - Silnejším ríšam môžu zožrať až 40% celkovej produkcie! Nuž veru, o dôvod viac riešiť konflikty diplomatickou cestou - Ako v Alphe. Keby sa dalo. Lež NEDÁ SA. Časté konflikty navyše ešte viac komplikuje snaha autorov o spestrenie bojov "zastaralo novými prvkami" (ktoréžto si akousi náhodou požičali z Warlordow): Jednotky sa dajú zgučovať, na jednom políčku ich môže byť max. deväť. Súboje prebiehajú v okienku, kde pandrláci rad za radom skapínajú. Nápad, i keď ukradnutý, je stále výborný, no prevedenie strašne sprznené. Logikou zaostáva aj za desať rokov starými Warlordami. Atmosfére veľa na kvalitách nepridá, skôr naopak. Spočiatku navodzuje dojem realistickosti, všetko to bombardovanie, nalietavanie (mimochodom ani tým najlepším zbraniam nemôžete zadať konkrétne ciele :-( ), špionáž, kontrašpionáž atp sa však po čase stane strašne rozvláčnym a vďaka maximálne nezáživnej diplomacii v polovičke rozohratej partie tak trochu prestane baviť. Napriek pestrej palete rôznych zbraní, množstvu špeciálnych postáv s ešte špeciálnejšími funkciami, napriek rôznorodej hracej ploche postupne sa rozširujúcej o morské dno a planetárny orbit. Zábava sa stratí za zbytočnými chybami, za ktoré by sa designeri v ActiVisione skutočne mali hanbiť.

DOBA BUDÚCA

Rok 2014. Začala sa nukleárna vojna...
Vojna, ktorej sa Rusko a jej ekoaliancia chceli za každú cenu vyhnúť.
A vo svojej naivite sa stali jej obeťou.
Mexičania niekoľkými presne mierenými strelami zničili celé pohraničie. Skôr ako sa Rusi spamätali zo straty vaľnej časti svojej armády, mexickí výsadkári obsadili kľúčové mestá a odrezali cestu ruským záložníkom. Vesmírny nálet na južnú provinciu dostal zelenú. Bolo len otázkou niekoľkých sekúnd, kým sa bezmocné war walkeri a fusion tanky skryté vo vnútrozemí rozplynuli v desiatkach explózií...
...a začala sa nukleárna vojna.

Uf. Zas som sa nechal uniesť. Bol by som nerád, keby som vám CTP znechutil - Je to dobrá hra. Ide svojim vlastným smerom, chrbtom k Alphe Centauri, ale... Ale. Má svoje chyby. Všetkého je v nej viac viac viac, chýba jej však zmysel pre detajl, ktorý sa mi tak páči na Alphe. Detajl, ktorý by všetku tú krásnu rôznorodosť pospájal PREMYSLENÝMI a hlavne VYVÁŽENÝMI pravidlami. Bez detinských chýb.
Howgh.

GALERIA 1024x768

ja

NÁZOV
CIVILIZATION: CALL TO POWER
TYP
CIVILIZÁCIA
VÝVOJÁR
ACTIVISION
DISTRIBÚTOR
ACTIVISION
KONFIG
P133 ! 64 MB RAM ! WIN95/98
ZHRNUTIE
Viac národov. Viac technológií. Viac budov. Viac divov. Viac jednotiek. Viac chýb.

6/10