Raven8

TOPlist TOPlist HIT LIST
Smer hlavná stránka Ravena


Nadpis SiN.


Sedel som pri compe a pařil Gnome cez emulátor Amigy, keď mi zrazu zazvonil telefón. Nepomáhali žiadne nadávky typu: kto to zase otravuje; musel som zodvihnúť. Na druhom konci linky bolo najprv ticho a kedy-tedy sa ozvalo vzdialené praskanie, ale nakoniec akýsi hlboký hlas prehlásil:
Brý deň. Tu je plukovník John R. Blade.
Otrávene som prevrátil oči a povedal:
Safra, veľmi vtipné. Ty si z toho košického cd-magodiskmagu? Ak áno tak neotravuj, pařím.
A tresol som telefónom. Super.
Gnome bol odpauzovaný raz-dva, takže nostalgické drtenie starej klasiky mohlo pokračovať. Mohlo. Ale nepokračovalo. Z ničoho nič mi totiž cez zavreté okno vpálil do izby samotný plukovník Blade, ktorý vyzeral riadne naštvaný. Ako vždy. Od prekvapenia som mierne skamenel, veď sa nestáva každý deň, že by ku mne zavítali vymyslené počítačové postavy. Lenže Blade vyzeral až príliš skutočne. Napol bicepsy a prehlásil:
Som tu správne? Hľadám totiž doupě Ondrewa, raveňáckeho redaktora.
Er... ano, ste tu správne...
To som rád. Konečne si môžeme vyjasniť tie nezrovnalosti ohľadne SiNa.
Vy existujete? Myslel som si, že Ritual si Vás len vymyslel.
No vidíš, nemáš toľko myslieť.
Ja viem, Rýpal obecný mi to tiež vraví. Ale ak sa smiem spýtať, aké nezrovnalosti ste mali na mysli?
Ha! Ako sme sa dopočuli, chceš SiNa ohodnotiť len ôsmimi z desiatich. To je provokácia. Musí dostať desať, rozumieš?
Momént, momént! Do hodnotenia gamies mi nikto kecať nebude, nehovoriac o tom, že stále nechápem, kde sa tu vlastne beriete.

Ako, ako. Ritual si ma pred nejakými dvoma rokmi najal, pretože chceli vytvoriť totálne mega coolovú 3D-strieľačku. Nuž a ja som pre ňu ako stvorený, to musíš uznať. Ináč v reále pracujem ako poručík špeciálnej zásahovej jednotky, aby bolo všetko jasné.
Ehm, už tomu rozumiem. Takže - vy vlastne skutočne existujete a použili Vás ako predlohu počítačového Blejda. Hm, kto by si to bol pomyslel. A chcete mi nahovoriť, že v skutočnusti existujú aj ostatné postavy vystupujúce v SiNovi?
Samozrejme. Ako ináč. Teraz sa však vráťme k téme hodnotenia. Už aj mi vysvetli, prečo chceš dať SiNáčikovi osem z desiatich. No poďme, čakám.
Si píšte, že Vám to poviem. Tak teda... najprv musím pochváliť maníkov z Ritualu, pretože svoju prácu odviedli naozaj squelo. Dokonca by som si trúfal tvrdiť, že výborne. Až na tie nehorázne chyby v programe, všakže, pán Blade. Vy o nich nič neviete alebo čo?
Aké chyby, čo za chyby. Nevymýšľaj si.
Osviežim Vám pamäť. Vysvetlíte mi, prečo zostávajú niektorí nepriatelia po odbachnutí visieť vo vzduchu? Rovnako ako textúry krvi? Postavy vlezené do steny Vám tiež nič nehovoria? Najväčšia provokácia však nasleduje v leveli v opustenom metre. Neviete si predstaviť aké bolo Elexis Sinclair. moje rozhorčenie, keď som vystúpil z vagóna a plný strachu z avízovanej civilistov požierajúcej príšery sa vykľubal mutant stojaci na jednom mieste, oddane čakajúci na smrť v podobe troch rán brokovnicou. TEN MUTANT BOL VĎAKA CHYBE AUTOROV NEHYBNÝ, CHÁPETE TO??!!! Načo sú firmám betatesteri, keď nedokážu zaregistrovať takúto očividnú flákarinu? Nehovoriac o pätminútovom loadovaní levelov. Kým program nahrá jeden debilný sejv, môžete si pokojne uvariť kávičku. Dokonca nie je rozdiel medzi dĺžkou nahrávania quick sejvu a normálneho uloženia pozície. Okrem toho, ako kolega Mirsoft správne poznamenal, so sejvovaním to poriadne prehnali. Veď kedysi sa v hrách nedalo sejvovať a aj tak boli totálne hrateľné.
Erm, nevedel som, že SiNček obsahuje chyby. Teraz už chápem to hodnotenie.
No, máte jedno veľké šťastie. Vlastne dve. To prvé spočíva v neskutočne geniálne spracovanej tridé akcii a druhé v tom, že Ritual už vydal opravný patch. Údajne odstraňuje kompletne všetky problémy: nefunkčnosť príšery je opravená, loadovanie tiež, dokonca vraj zvýšili inteligenciu nepriateľov, ktorá je už aj teraz na slušnej úrovni. Nevýhoda tohto patchu spočíva v jeho veľkosti. Má totiž dvadsať mega! Pche. Kedysi by sa do dvadsiatich megabajtov zmestila jedna vynikajúca hra.
Nechcem Vám SiNa len kritizovať, aj tak Vás to už dosť zdeptalo, ako vidím.
Veru. Blade sedel zničene na stoličke a nervózne ohmatával pažbu pištole, ktorú mal za pasom.
Musím pochváliť hlavne zápornú postavu, Elexis Sinclair, ktorá môže svojím výzorom smelo konkurovať Larve Croftovej. Možno ju aj predbehla. Silikónmi určite. A vôbec. Nepriatelia sú vynikajúco zvládnutí. Ich IQ je určite väčšie než číslo bodu varu a často sa medzi sebou rozprávajú, čo vytvára dojem ozajstného sveta. Aj iné NPC postavy sa chovajú veľmi realisticky. Pracovníčka chemických laboratórií chodí sem a tam, pilníkuje si pařáty na rukách, houmlesáci si hrejú haksne nad ohňom v sude, vedci ťukajú údaje do kompjútrov a len čo zbadajú Blejdovú postavu, utekajú k alarmu. Keď som sa napríklad potichúčky plížil v SinTek továrni pod oknami laboratória, znútra bolo počuť vedcov ako vravia jeden druhému: Nepočul si niečo? Absolútne dokonalú atmosféru umocňuje aj realistické odstreľovanie nepriateľov. Všetci akčniari ho isto iste vychutnajú, aj keď je pomerne brutálne. Ak totiž strelíte protivníka do nohy alebo ruky, len pramálo to s ním zamáva. Presnú ranu do hlavy už tak ľahko nestrávi. To si píšte. Na vyjadrenie akčnej scény si predstavte nasledovnú situáciu: V spomínaných SinTek laboratóriach som prenasledoval chodbami vedca v bio kombinéze, ktorý mi zdrhol a snažil sa dostať k aktivátoru alarmu. Strieľal som po ňom s otlmičovanou pištoľou, ale vďaka behu ho nie a nie trafiť. Najprv to dostal do nohy, ale okrem zakrvaveného miesta na Skrvavení teroristi.

Kto to kedysi vravel, že Doom je brutálny?

kombinéze nejavil žiadne známky zásahu. Potom schytal ranu do chrbta a on stále nič. Nakoniec ho skolil zásah do lebzne, na čo on v behu vyletel do vzduchu, letel, letel, až nakoniec napikoval hlavou do skla laboratóra, ktoré prerazil. Asi bol príliš tvrdohlavý.

Každý predmet môžete rozmlátiť, ale aj použiť: záchod splachuje, pisoáre tiež, umývadlo sa napúšťa vodou a pod. Atmosféra je dokonalá. Poznáte to napríklad pri plížení sa opustenými priestormi metra, kde tmavé, špinavé a rozbité prostredie dokáže s človekom robiť divy.
Som rád, že máš na SiNa kladný názor. Tí týpci z Ritualu sa na ňom skutočne nadreli a vložili doň svoje hráčske srdcia, to mi ver.
Nebojte sa, pán Blade. Verím Vám. Aj napriek množstvu chýb zo SiNa priam žiari nadšenie, s akým ho vytvárali jeho autori. Na hudbe si dali určite záležať a jej veľké plus je v tom, že sa mení podľa situácie (podobne ako v Unreale). Zvukov je tu nespočítateľné množstvo. Ozývajú sa kedykoľvek a kdekoľvek. Raz zprava, raz zľava. Práve zvuky spolu s grafikou zaberajú na cédečku, napratanom až po okraj, najviac miesta. Každý level má svoje vlastné grafické spracovanie s novými textúrami a dokonalým dizajnom, takže vždy prekvapí hráča niečím novým. Krása.
Najviac sa mi však páčili vtipné hlášky medzi Blejdom a jeho pravou rukou, počítačovým maniakom s menom J.C. Niektoré z nich nepôsobia na prvé počutie príliš vtipne, ale to by ste ich museli zažiť v danej situácii. Nezaškodí zopár ukážok: Skákal som s Blejdom cez rôzne drevené klady v polozbúranom dome, keď tu zrazu mi jedna spadla spod nôh. Na to mi J.C. povedal cez vysieľačku, že čo to vyvádzam. Blade mu na to odvrkol: chcel by som teba vidieť v mojej situácii. Ďalší príklad: Vojdem s Blejdom pod sprchu, pustím ju a na to mi J.C. povie niečo v zmysle: Hej Blade, viem, že smrdíš, ale na toto skutočne nie je vhodná chvíľa. Nuž a napokon: V hlavnom stane Freeportskej políce je možné cvičiť streľbu na pohyblivé terče. Keď som horko-ťažko nastrieľal nejakých osem bodov z desiatich, J.C. ma odpísal: Dobré skóre Blade, ale ja som stále lepší, heh. Pri SiNovi sa hráč smeje, bojí a raduje. Toľko emócii poskytuje.

Neútočiaci strážca.

Príbeh je rozprávaný pomocou animácií vytvorených rovno v 3D. Žiadne otrasne zdigitalizované full motion video a podobné serepetičky kaziace dojem z hry. Všetko pekne v endžine hry. To je správny postup.
Plukovník Blade viditeľne ožil a radostne vstal zo stoličky. Potom povedal:
Ako vidím, tu už nemám čo riešiť. Podrobne si mi vysvetlil, čo sa ti na SiNuškovi páčilo a v čom sú jeho chyby. Oznámim to Ritualu a poviem im, že tých osem z desiatich si plne zaslúži. Zbohom.
Prehlásil Blejd a skôr než som stačil akokoľvek zareagovať, vyskočil cez dieru v okne von. O pár sekúnd už zmizol v húštine na ulici.
Po hodinke vzpamätávania sa z tohto stretnutia som s dobrým pocitom na duši opäť usadol k stroju a pokračoval v paření Gnomu, ktorý síce neoplýva 3D grafikou a o hudbe sa v ňom môže viac-menej iba snívať, ale za to má päťsto kilobajtov a neuveriteľný hrateľnostný potenciál. Musím však uznať, že SiN sa mu v pohode vyrovná. Preto ho odporúčam všetkým akčne pozitívnym jedincom medzi nami. SiNátor vás nesklame. Od čias Djuka Njukema tu totiž vtipnejšia a zábavnejšia 3D strieľačka určite nebola.

FOTO ALBUM

GALÉRIA



ONDREW



NÁZOV
SiN
TYP
3D AKCIA
VÝVOJÁR
RITUAL ENETERTAINMENT
DISTRIBÚTOR
ACTIVISION
OPERAČNÝ SYSTÉM
WOKNA 95/98
ROZUMNÁ KONFIGURÁCIA
PENTIJUM 200, 32 MB RAM, DX 6, 3Dfx
3D KARTA
3Dfx a zopár ďalších
ZHRNUTIE
Nebyť niekoľkých závažných chýb to mohla byť maximálna pařba.

8/10

MIRSOFT:

Bez mučenia sa priznám, že z hry SiN som videl iba úvodné intro a úvodnú obrazovku. Nie, nepomýlil som si recenziu a naozaj chcem na túto hru napísať názor. Prečítal som si totiž od Ondrewa recenziu a kopec reakcií zhnusených gamesníkov, ktorí si po zakúpení hry fakticky kvôli jej hraniu museli stiahnuť 20-megový patch. Chcem tak veľa, keď tvrdím, že keď si kúpim hru, chcem ju HRAŤ takú aká je a nemienim odniekiaľ niečo ťahať, aby sa príšery správali tak ako správali? A to už nehovorím o sejvovaní hry kedykoľvek, čo je pri akčných hrách úplný nezmysel a dokedy budem živý, dovtedy budem na to upozorňovať. Vážení, uvedomte si, že ak si jav s nedokončenou verziou dostatočne nevšimneme a "neohodnotíme", stane sa to rovnako nezmyselnou tradíciou ako spomínané sejvovanie pozícií počas hier! A jedine herní redaktori nízkym hodnotením môžu zmeniť budúcnosť! Netvrdím, že Raven to zmení, ale ja za seba mám aspoň čisté svedomie. Keby sa tak zachovali aj ostatné časopisy, možno tu raz opäť budú pekné a zábavné hry ako kedysi bez kopy nezmyselných obštrukcií. Preto za tieto dve veci (chybová pôvodná verzia a ukladanie pozícií počas hry) strhnem 3 body a aj keby samotná hra bola neviem-ako-dobrá, viac ako 7/10 by odomňa nedostala, ani keby sa pos...

max. 7/10

ZOLLINO:

No dobrý deň gejmeri. Ako nezávislý pozorovateľ som bol (akože:) pozvaný na nejaké znázorovanie dlho očakávaného hriechu (SiN-u). TAkže asi takto: SiN je rozhodne kvalitná hra, ktorá sa určite v mnoha herných stupniciach vyšplhá až na špičku. Bohužiaľ nie u mňa. Má mnoho vylepšení, ale to, čo mi tam nejako silno chýbalo, bola nejaká tá atmosféra, ktorú dorába aj silný príbeh (viď. HalfLife). Celé mi to pripadalo ako nejaký vylepšený lord Nukem z tretej dimenzije. Celý Bladov (hlavný hrdina) výzor ako keby vypadol Nukemovi z oka. Nejak sa mi to, ale nepozdávalo. Toto už tu bolo. Ináč grafika OK, aj zvuky..., ale to ostatné... Môj názor je teda asi takýto, že keď si nezoženiete tento hriech, tak žiaden hriech nespravíte.

7/10