Závodné hry sú fakt sila. Tie horšie vás dokážu genitálne znechutiť, ale tie dokonalejšie vám môžu otvoriť ústa dokorán, keď budete rýchlosťou 202 Mph uháňať po mestskej diaľnici pomedzi bezbranné civilné protivnosti. No a povedal by som, že je ešte jedna skupina. Je to ten priemer, ktorý má nejaké kladné znaky, ale je to len kopírovanie a naviac s mnohými zlými mínusami. Dnes mám tu smolu, že okrem narazeného prstu (áčko mi hapruje :) mám tu nepríjemnú povinnosť zaradiť aj Moto Racer 2 do posledne menovanej skupiny. Priemer.
Moto Racer jednotka bol svojho času bombou. Veľká dynamickosť, kvalitne navrhnuté trate a kvalitná grafika aj na neakcelerovanom stroji dávali jasné signály, že táto hra bude v elite. Páchateľmi boli Deplhine Software, ktorí už majú za sebou pekne dlhú históriu. Keď som sa dozvedel, že na MR2 sa budú podieľať aj Electronic Arts, ktorí stvorili orgazmickú gejmu Need For Speed (1) 3, tak som si povedal, že toto bude naozaj pecka. No, ZOLLINO povedal a ako vždy, tak sa nestalo. Neviem, čo to zapríčinilo, ale MR2 sa mi páči minimálne o 20% menej ako MR1. Ono to však nie je také jednoduché, že proste je to blbosť a dlabať na to. Ono je to dobrá hra a čiastočne aj schopne nad priemerom, ale nie je to ONO.
Ešte vás scem upozorniť, že nemám žiadnu averziu k motorkám a že sú rozhodne minimálne tak dobré ako Ferrari pri 190Mph :) No ale teraz už k veci. Od Moto Raceru 2 som očakával zdrvujúcu porážku jeho jediného konkurenta na scéne motoriek. Čakal som, že Redline Racer klesne na kolená. Nestalo sa tak... Môj postoj je mierne nepochopiteľný aj pre mňa samého. Veď si to pozrite, hra má asi 32 tratí a dá sa zohnať aj editor. Grafika je slušná, engine rýchly a myslím, že v pohode aj na P200 (+3Dfx). Ale to, čo tu nehraje je taký malý detail. Myslím, že to vymrelo niekde v časoch Need For Speed (ešte dnes NFS1 uctievam ako boha, fakt že hej). Problém je v tom, že aj keď má hra napríklad 32 tratí, tak je to síce pekné, ale dosť také nič-moc. Garantujem vám, že sa budete musieť pekne snažiť, aby ste ich zvládli aspoň na to 10 miesto. Keby bolo tratí napríklad 12, tak by to bolo v pohode. Takto vám každá trať bude pripadať rovnaká, aj keď sa odohrávajú úplne niekde inde. Navyše trate zase nehýria nejakým prepracovaním a-la NFS 3, kde ste si mohli urobiť aj piknik pod vesmírnym satelitom. Musíte sa pohybovať iba po ceste, ktorá je väčšinou tak úzka, že zrýchľovanie z 0 na 100 kph skončí často niekde v priekope. Proste nasadnete vyštartujete a za 5 sekúnd ste zase na zemi. No jasne treba mať zvládnutú trať, ale 32 naraz?
Ďalšia vec ma pekne štvala. Bola to nevychytanosť realizmu ARCADE<->SIMULATION. Totižto na Arcade ste ako Superman s tou chybou krásy, že ste viacej na zemi ako na motorke. Proste nerealistické a navyše dosť otravné. No a Simulation sa podobá na Arcade v prvom diele. Maximálna rýchlosť je OK, zrýchlenie je OK, akurát zaručene vždy spadnete pri kontakte s ničím, čo je kolmé na cestu. No ale to je simulation. Pri Simulation máte viacej času zareagovať na zatáčku, alebo aj na prudké zrýchlenie. Simulation sa prejavuje aj na povrchu, na ktorom ste, pretože je veľmi ľahké dostať šmyk na tráve a podobne... Takže pre hru odporúčam Simulation aj pre tých, ktorí sú squor na Arcade. Avšak veľmi ma štve, že aj na simulation dosť často padáte kvôli zle navrhnutým tratiam.
Trate. (Ozaj... neviem, či som už o tomto nepísal, pretože túto recenziu už píšem druhý deň, ale vlastne kašlať na to, veď som neobmedzený miestom). Tie ma teda rapídne sklamali oproti MR1. Sú príliš krátke. Dosť ťažké v tom, že je tam mnoho zatáčok a mnoho z nich sa dá zvládnuť len spôsobom pokus-omyl, keď letíte peknou rýchlosťou a netušíte, čo je za tým kopcom. V jednotke som na obtiažnosť normal bol prvý na všetkých tratiach v priebehu jedného odpoludnia. No v MR2 ani za boha. A na čo to zvalíme? No samozrejme na tie prekliate trate. A sranda nastane, keď sa na takú úzku trať má vmestiť 20 jazdcov naraz. To je potom naozaj veľká 'zábava'.
Samozrejme, že ako v minulom diele, tak aj tu je prítomná takzvaná offroad šleha. Je to vlastne klasický motocross po terénnych tratiach. V prvom diele bola skôr ako doplnok a na tento diel to už bolo naplánované ako opriadná plnohodnotná polovica hry. Avšak... bolo to iba naplánované. Aj na režim Simulation mi pripadá správanie sa motorky ako mierne poznačené návštevou v šrotárni sprivatizovanou HZDS. Celý ten fyzicko-matematický (či ako sa tomu v súčasnoti nadáva) model mi pripadal ako zlý sen, presne ako Test Drive Off Road 2. Nerealizmus ako vyšitý --> dá sa vo vzduchu zatáčať? Nedá (zatiaľ) a ono to zatáča. A aj tie off road trate... Sú úseky, kde máte priestor asi 2 metre, z ktorého sa nemôžete ani pohnúť. Pane bože, teraz som zhrešil. Pomyslel som na Microsoftí Motocross Madness, ktorý je oproti tomuto asi tak o 250% lepší. Fakt, že hej.
Multiplayer ma však potešil. Na jednom compe je možné zapojiť do hry až štyroch hráčov naraz. Áno, je to zábava, ale až keď si zoženiete nejaké to PII 450. Dvaja hráči v pohode na K6-][. Okrem toho je možný dial-up, internet, serial game. Proste klasika.
No, teraz buďte múdri. No je to priemer? Myslím, že nie. Skôr taký nadpriemer. Ja len nechápem ako mohla spolupráca Delphine Soft. a EA vyústiť do tohto šedého výsledku. No čo už, je to také ake to je, ale komu to doporučiť? Warezáci, vy to berte, keď nič, tak aspoň obchod, obyčajní ľudia nech si zahrajú radšj Redline Racer.
NÁZOV: | Moto Racer 2 |
TYP: | Závodné motorky |
VÝROBCA: | Delphine Software + Electronic Arts |
DISTRIBÚTOR: | Electronic Arts |
OPERAČNÝ SYSTÉM: | MS WIN98 |
ODPORÚČANÝ KONFIG: | P233, 32MB RAM (+/-) |
3D KARTA: | 3Dfx |
ZHRNUTIE: | "Len pre skalných fanúšikov" |
Aby som bol úprimný, v jednej veci Moto Racer 2 predsa-len zaostáva, a tou vecou je (ne)originalita. Tú však dnes tuším už nikto nekritizuje (kde boli tie časy, keď redakcia SCORE (alebo možno ešte Excaliburu) vyhlásila, že neoriginálna hra nedostane viac ako 70%), napriek tomu sa pýtam - je tak ťažké urobiť na pretekoch niečo zaujímavé? Aby to nebol stále len otrepaný bolj o umiestnenie - veď je toľko nápadov! Ak by som však chcel takto pokračovať, musel by som zhodiť 95 percent všetkých hier, ktoré dnes vychádzajú, ale ak tak urobím, mám aspoň teoretickú šancu niečo zmeniť. Ináč však Moto Racera 2 odporúčam, určite sa nesklamete.
Aj ja prihodím zopár polienok do ohňa. Moto Racer 2 sa mi nie len že páčil, ale dokonca ho považujem za doteraz najlepšie preteky motoriek na PC. Kritizovať veľké množstvo tratí s vysokou obťiažnosťou sa mi zdá rovnako hlúpe, ako porovnávať Moto Racera dvojku (MR2) s Microsofťáckym Motocross Madnessom (Raven #7 - 5/10). Veď to bola gamesa zameraná čisto na motokrosové motorky a MR2 ponúka oboje. Motokrosové preteky, ako aj besnenie na cestných motorkách. A jedno i druhé je spracované s dôrazom na vysokú hrateľnosť, čo sa o Motocross Madness nedalo povedať.
Veľké množstvo tratí? To predstavuje problém? Ja si myslím, že práve kopa tratí zaručuje dlhú hraciu dobu, čo by malo byť pravidlom pri
každej gejmse. Keď raz niekto vycáluje za škatuľu s cédečkom takmer dvetisíc korún, určite sa chce pri nej zabávať minimálne pár týždňov a nie len niekoľko dní. Autori MR2 si to zrejme uvedomili, preto na cédečku umiestnili editor vlastných tratí, čím sa zábava môže ešte o čosi predĺžiť.
Obtiažnosť rovnako nepovažujem za mínus MR2. Nezabúdajme, že k víťazstvu vždy vedie dlhá a tŕnistá cesta. Po niekoľkých tréningoch a pri troche snahy to víťazstvo môžeme s kľudom dosiahnuť. Presne ako v MR2.
Endžin je až nestkutočne rýchly, grafika na dnešnú dobu v ničom nezaostáva, ovládanie tiež nie je krkolomné a neviete si predstaviť aký je MR2 zábavný pri multiplayeri. Máme tu dokonalú gamesu, ktorú v mojom hodnotení delí od desiatky iba fakt, že čosi veľmi podobné tu bolo pred pár rokmi, volalo sa to Moto Racer a dokonca to mala nasvedomí rovnaká firma. Ináč však niet čo riešiť. Tak ako bol kedysi kráľom práve Moto Racer jednotka, jeho brat ho dnes definitívne zosadil z trónu.