PLAG RTS no. 11
Nie je tomu tak dávno, čo som si odhodlane stúpol pred Mirsofta a z
očí do očí som mu nekompromisne oznámil svoje rozhodnutie: Končím s
Plag RTS! Nech si hovorí kto chce, čo chce, ja sa už ďalej dobrovoľne
trízniť nenechám! (*)
V tom momente som ešte netušil, do akej pasce sa ženiem; zatiaľčo som
totižto jednou rukou ohnivo gestikuloval a dodával tak svojim slovám
riadnu dávku už tak nezpochybniteľnej úprimnosti, druhou som si do
tašky vkladal hru Magic&Mayhem - Dielo, o ktorom som donedávna nevedel
prakticky nič.
Jeho história je zhodou okolností úzko spätá s dvomi starými
dožívajúcimi legendami: Mythos Games (X-COM sága) - dezertérom
z MicroProsu - a s Virginom, pannou, ktorá zhrešila a
M&M je za trest (podľa mojich kusých informácií) poslednou gamesou
honosiacou sa jej logom. Inu, škoda. Hre to však na kvalitách nič
neuberá, ba naopak. Virgin sa po roku chradnutia konečne
vzchopila a spoločne s maníkmi preslávenými svojimi výnimočne dôkladne
premyslenými hrami vypustila do sveta dielo vskutku hodné zašlej
virgiňáckej slávy; dielo originálne, pokrokové, ale hlavne - a to je
najdôležitejšie - zábavnejšie ako väčšina plagiátov dokopy.
Hráč sa v ňom vžíva do role prostého mága - Dobrodinca "náhodou"
zasväteného do strašného boja s Overlordom. Využijúc svoj vzácny dar
ovládať prírodu sa musí prebojovať cez tridsaťšesť regiónov (tri
ťaženia; prvé na Keltskom ostrove, druhé na Gréckom a tretie na
stredovekom), aby sa na záver stretol tvárou v tvár so samotným Zlom.
Vtip je v tom, že je SÁM. Nemá armádu, nemá sluhov schopných počas
jednej bitky vystavať celé mesto... Všetko všecičko musí dobyť len
a len svojimi vlastnými silami. Akoby bol v RPG.
Miestami sa k nemu pridá nejaká NPC postava -
na zvýraznenie dejovej línie - ale vzhľadom na jej nezávislé konanie
skôr situáciu komplikuje. Ak chce ísť do bitky, musí si svoje
vojsko najprv vyčarovať. Každá bytosť (jednorožec, zombia, krokodíl,
elf...) však potrebuje na svoje vyvolanie MANU, tak ako ju potrebujú
firebally, všespaľujúce búrky (apod) - tudíž si náš mág musí nájsť jej
zdroj. V opačnom prípade sa mu energia rýchlo vyčerpá, príšerky mu
pokapú a čochvíľu po nich zrejme zdochne aj on. Nu a práve tu začína
naše obľúbené rts klišé. Skoro všetka mana sa čerpá z čohosi podobného
oltáru; jednoducho na to postavíte jedného zo svojich pandrláčikov a
je to. Čarovať však chce aj váš protivník, a tak sa vaše ťažko vybojované
oltáre snaží dobyť späť... Skôr ako ho nájdete, zničíte a zvíťazíte.
Spracovanie hry sa nesie v duchu starých dobrých X-COMov: Trojrozmerná
šachovnicová plocha, náhodne generované misie (ich ciele sú samozrejme
vždy rovnaké), grafika pripomínajúca výrazne zdokonalený X-COM vo
fantasy prostredí... Všetko nasvedčuje tomu, že ľudia z Mythosu
si aj po toľkých rokoch stále uchovávajú svoju vlastnú tvár; nevzdali
sa svojich skúseností a naďalej rozvíjajú, čo kedysi dávno vymysleli.
Fajnšmeker síce môže Mayhemom kvôli jeho nie príliž vábivému pozlátku
pohrdnúť, ale ukážte mi normálneho týpka, ktorý by sa trápil nad
detajlami typu "mizerne rozanimované sprajtové postavičky", alebo
"neúmerné hardwarové nároky"... Možno sa hra kvôli podobným
chybičkám občas stáva mierne chaotická (až nehrateľná), ale len vrámci
istých medzí. Práve technicky zastaralý výzor jej dodáva tú správnu
mastnú atmosféru, na akú by sme pri plne trojrozmerne zoomovateľno
otáčateľno 3déakcelerovanej rtshunke nenarazili ani po troch mesiacoch.
Navyše čo Mayhemu chýba v efektoch, doháňa jednak svojou malebnosťou,
ale hlavne pravidlami a omáčkou medzi misiami - dvomi faktormi, ktoré
mi pri radovej rts lezú krkom najviac. Sťa by mi v Mythose
čítali myšlienky, rozhodli sa hlavnej postave prideliť zo tri
vlastnosti (životaschopnosť, mana, maximálny počet potvôr), ktoré sa
dajú zároveň s kúzelným arzenálom medzi misiami vylepšovať. Samozrejme,
len ak sme si na ne naškrabali dosť skúseností. A ak sme dokázali
nájsť tie správne hmotné ingrediencie potrebné na vytvorenie nového
kúzla.
Povedané narovinu, Magic&Mayhem je unikát. Spracovaním možno trochu zaostáva, no komu na tom záleží? Ehm, okrem Iva Ninju? Dôležité predsa je, že M&M je jednou z najlepších real-timeoviek minulého roku. Množstvo dosiaľ nepoužitých nápadov, originálne pravidlá, dynamický spád, PRÍBEH... To všetko z neho robí perličku zosmiešňujúcu 90% rts plagiátov a bez najmenších problémov bodujúcu v mojom skromnom rebríčku najhrávanejších gamies za obdobie január-február. Čo viac by potencionálny kupec mal o svojej vyhliadnutej kráske vedieť?
NÁZOV |
MAGIC&MAYHEM |
TYP |
RTS RPG |
VÝVOJÁR |
MYTHOS GAMES |
DISTRIBÚTOR |
VIRGIN (EU) * BETHESDA (SŠA) |
KONFIG |
P200, 64 MB RAM, WIN95/98 |
2D/3D KARTA |
NIE |
ZHRNUTIE |
Žiadny plagiát. Hra so všetkým, čo k nej patrí. |
NÁPAD | 2/2 |
AUDIO | 1/2 |
VIDEO | 1/2 |
CODE | 0.5/1 |
INTERFACE | 1/1 |
HRATEĽNOSŤ | 1.5/2 |