DVA DNI POTOM
Ubehli desaťročia. Svet pomaly vstáva z popola; krôčik po krôčku
sa spamätáva zo šoku, ktorý mu zasadili jeho vlastní obyvatelia.
Zabúda. Na minulosť, na vojnu, ktorá vyhubila skoro všetok život
na Zemi. Nehostinnými pustatinami sa znova rozpínajú krídla nových
ľudských civilizácií. Nových, no predsa nepoučených chybami svojich
mŕtvych predchodcov. V zdevastovanej krajine naďalej prebieha boj.
S nemilosrdnou postnukleárnou prírodou, so zamorenou neúrodnou pôdou...
A hlavne s ostatnými ľuďmi.
Pre niektorých je to boj o prežitie. Pre iných boj o moc.
Pre teba je to boj všetko.
Pochádzaš z Arroya. Osady zastrčenej kdesi na hranici medzi púšťou a
púšťou; v zapadákove dôkladne izolovanom od diania vo svete. Je to tvoj
domov... No už dávno tam nežiješ. Pred niekoľkými mesiacmi si musel
odísť. Stal si sa Vyvoleným. Vydal si sa na púť, po stopách svojho
dávneho predka - Vault Dwellera... Po stopách GECKu. MUSEL SI. Tvoja
dedina zomiera. Mŕtvy dobytok hnije na pustých poliach; úroda je s
každým rokom stále horšia. Máloktoré dieťa sa dožije dospelosti. Arroyo
je odsúdené na zánik... Ledaže by sa stal zázrak. Ledaže by si uspel a
našiel by si TO. Garden of Eden Creation Kit. Holy GECK. Sväté
Čudo známe z bájí o Vault Dwellerovi - Čudo v kufríku, s ktorým sú
obyvatelia preživších Vaultov schopní vystavať celé mesto
(results may vary). Čudo, vďaka
ktorému by Arroyo určite prežilo.
FallOut. (Druhé) Najlepšie RPG roku pána
1997. Ocenené milión a jednou cenou, výnimočne kvalitným chválospevom
nemenovaného Ivana N. a osmičkou od mojej maličkosti. Bezkonkurenčne
najvierohodnejšia a najdeprimujúcejšia postnukleárna hra, aká bola na
Zemi stvorená. Donedávna.
Taká je stručná charakteristika gamesy, ktorá -nielen mňa- prinútila
na niekoľko týždňov zabudnúť na okolotečúcu realitu, ktorá -nielen
mňa- doslova priklincovala k tej všetkými Jozefmi zatracovanej bedni.
Nepoznám zdravého človeka, ktorý by o nej nepočul. FallOut je legenda,
revolučné veľdielo. Do detajlu prepracovaný, do tej najposlednejšej
myšlienky premyslený výtvor ľudského génia; so skutočne dokonalou
atmosférou, s PRÍBEHOM... A hlavne s pravidlami, o akých sa
nejednému pseudorpg môže leda tak snívať. FallOut je ZNAMENÍM -
že originalita stále žije. Že nielen akcia robí hru hrou...
Je posolstvom veštiacim smrť všetkého mnou recenzovaného klišé.
Je vševraviacim dôkazom.
"You're an illegal alien on enclave teritory. Proposition 312 orders us to shoot on sights. Sorry, man."
Už dávnejšie sa stalo nepísaným zvykom, že z každého nového rpg sa do
roka a do dňa nutne vykľube sága. Nezáleží na spracovaní, na predajnosti,
nezáleží na ničom - Akonáhle sa hra ocitne v škatuli "roľjevyje igry",
je o jej potomstve rozhodnuté. Viď nejeden shareware ("Exil"...), či v
skromnejšom prípade i púhy komerčný paskvil (nemenujem, urazili by ste
sa).
FallOut, akožto rpg telom i duchom, nie je výnimkou. O jeho pokračovaní
sa rozprávalo pomaly ešte skôr, ako bol (druhýkrát) dokončený. Človek
by si pomyslel, reku jeho autori boli fakt nažhavení maníci maximálne
namotaní na dva milióny nových nápadov, vylepšení, väčších či menších
úprav... Ja osobne by som ich snahu určite strávil s veľmi priateľským
pochopením (a čo už len Kašou, náš redakčný vylepšovizátor :) Žiaľbohu
pravda je kdesi úplne (out there) inde.
Okrem nepostrehnuteľných zmien v pravidlách, nového príbehu a
ingrediencií s ním spätých neobsahuje F2 jedinú prťavú známku inovácie.
Keby som mal trochu rozumu, hodil by som vám sem niekde link na
recenziu F1 (Mirsoftu, čuješ? Práca pre teba!
:)(rozkaz, ako vždy súhlasil Mirsoft), nejako by som to tu zamaskoval do vyzáže akejsi geniálne
oblbujúcej textovky a s čistým svedomím by som sa mohol na ostatok
vysrať. Veď nábeh príbehu máte napísaný hore v úvode a viac nového vám
k hre aj tak nepoviem, tak čo sa budem zbytočne oné, no nie?
Nuž, ako (ne)vidíte, neučinil som tak. Morálne dôvody, pch. Stále som
viac verný diskmagu ako inetu, čož mi situáciu mierne komplikuje. Nielen že sa nemôžem odvolávať na žiadny link, no navyše musím sťaby robot
znova a znova rekapitulovať všetky vám už dávno dôverne známe fakty.
Tož čujte.
Najsilnejšou stránkou FallOutu je jednoznačne jeho voľnosť, sloboda
pohybu, či povedané slovami všeznalého starešinu: Pravidlá. Či sa
vám to páči, alebo nie, podľa môjho názoru má FallOut bezkonkurenčne
najpremyslenejšie spracovanú ako charakteristiku postavy, tak aj jej
vývoj a interakciu s prostredím. Samozrejme tu nechýbajú klasické
vlastnosti ako je sila, agilita, intel... Hlavné slovo však majú
percentuálne ohodnotené schopnosti (do 300%) a PERKY zjavujúce sa po
dosiahnutí každej x-tej úrovne (závisí od hráčovho výberu pri
generovaní postavy). Práve tie najviac ovplyvňujú váš každodenný život:
Šprtanie sa v zámkoch, v pasciach, liečenie ťažkých i ľahkých zranení,
opravovanie, streľbu, boj z blízka a v neposlednej rade aj odolnosť
voči drogám, rádioaktivite, jedom... Na prvý pohľad to znie vskutku
hrôzostrašne, no nenechajte sa oklamať mojimi povrchnými opismi.
FallOut s prehľadom za pár minút pochopí aj ten najväčší blbec - Čož je
dokonca veľmi ľahko overiteľná pravda. Stačí si vziať do rúk Rikiho
a... :) Veď vy isto viete, o kom hovorím.
"You have given Vault City a donation and introduced fresh genetic
material into their community.
You gain 250 experience."
Samotná hra prebieha v dvoch módoch. Prvý sa tvári ako nepodarený
pokus o navodenie správnej atmosféry pri púti kalifornskou krajinou;
hráčovi sa zjaví (nezmapovaná) šachovnicová mapa stvárnená nezáživnou
textúrou a niekoľkými fliačikmi zvýrazňujúcimi dôležité lokácie.
Zatiaľčo v F1 ste si jej prítomnosť skoro ani nevšimli, v ďaleko
rozsiahlejšej dvojke vám začne liezť na nervy ešte skôr, ako vám
v mozgu doznejú posledné emotívne vybrácie vyvolané introm. Časom
sa tento problém našťastie vyrieši - Zmocníte sa auta a cesta vám
počne ubiehať niekoľkonásobne rýchlejšie (pracujúca inteligencia
sa môže chopiť knihy a popri hraní si prečítať zopár strán). Môj
vkus však tak či onak utŕžil od Black Islu trpkú ranu, a to autorom
F2 rozhodne len tak neodpustím.
Tož. Zanechajme minoritné problémy minoritným ľuďom a prejdime k
jadru veci: K druhému hernému módu. Hráč sa prostredníctvom neho
ocitá v lokácii (v meste, v dungeone, na cintoríne...), na ktorej
sa mal tú česť zastaviť v prvom móde. Svoju postavičku v nej ovláda z
izometrického (diabloidného) nadhľadu, bohužiaľ v starom nezmenenom a
po technickej stránke viac než zaostávajúcom hábite - V rovnakých
nevýrazných prostrediach, vo vyblednutých, depresívne pôsobiacich
farbách. Sic grafici sa možno strohosťou a jednotvárnosťou svojej
práce snažili navodiť skutočnú atmosféru zničeného sveta, no hráčov
výsledný dojem sa skôr pohybuje niekde medzi unudeným nezáujmom a
všadeprítomnou beznádejou. Neraz sa musí sám seba opýtať: Veď
tento bohapustý svet nemá žiadnu budúcnosť, tak prečo sa s ním vlastne
babrem? Odpoveď isto všetci dobre poznáme. FallOut má to, čo chýba
našemu skutočnému životu. Slobodu. Dobrodružstvo. CIT pre neobmedzovanú
radosť z holej existencie. Má, čo nám zobrali naše vlastné zákony a
pravidlá. Jeho kúzlo však nespočíva v primitívnych kolových súbojoch
(u ktorých som sťaby nepoučiteľný magor čakal hyperprevratné zmeny)
obohacujúcich hru o riadnu dávku frustrácie, nudy, a ďalších strán
rozčítanej knihy. Ba naopak. To, čo z neho robí pokračovanie hodné
môjho uznania je PRÍBEH; bravúrne vypracované dialógy, nelineárnosť
deja vyšpikovaná na maximálnu možnú úroveň, a určite aj svet vykreslený
s priam undergroundovým zmyslom pre detajl.
Niečo takéto sa v Amerike vskutku nerodí každý deň.
"There're two types of people in the world, Lloyd. Those with loaded guns and those that dig."
Ako vám vyže napísaný citát určite napovedá, autori F2 si pri práci
asi neraz zašli pre motiváciu do kina. Abo klubu. Celá hra je priam
presýtená rôznymi narážkami či už na madmaxovky, tarantinovky, no
hlavne na klasické gangsterky. Komu sa zadarí, môže naraziť aj na
"Federation Starship", havarovaný pristávací modul zo Star Treku. Ale
to len tak na okraj :)
Napriek niektorým (veľmi zriedkavým, ale o to trápnejším) hyper klišé
scénam si však F2 s prehľadom zachováva svoju vlastnú tvár. Vskutku
profesionálnym spôsobom zgrupuje niekoľko úplne rozdielnych žánrov
(spoločností) do jedného sveta a ZÁROVEŇ ich spája tak, že výsledok
dokáže ohúriť aj toho najväčšieho odporcu závislo nezávislého filmu.
Môžete sa tak vnoriť do krajiny zmietanej v rukách novodobého otrokárstva,
drogovej mafie, ale aj šovinistických svíň z Vault City a policajného
štátu zvúceho sa NCR (New California Republic). Popri nich samozrejme
cestami/necestami narazíte na nejeden polonezávislý mestský štátik,
dedinku, civilizáciu celé generácie zahrabanú pod zemou, ale hlavne
na vyvraždeniahodné dúpäte nehodných zbojníkov, vrahov a inej pliagy
ľudstva.
Ako každé schopné rpg, aj F2 nám ponúka milióny vedľajších úloh a
podúloh. Tuná vás niekto zaplatí, aby ste zachránili hentoho, onde
budete musieť opraviť atómovú elektráreň, vypomôcť šerifovi s
niekoľkými záležitosťami, prípadne sa zahrať na nájomného vraha. Od
vašich činov potom závisí vaša reputácia - Niekde sa poľahky stanete
uznávaným idolom, inde vás naopak po dvoch prechlastaných dňoch budú
honiť, kým nezdochnete. Ak ich medzičasom všetkých neposekáte. Človek,
ktorý si nedá pozor, však môže dopadnúť oveľa, oveľa horšie - Môže sa
dostať do situácie, v ktorej je aj tá najhoršia smrť vykúpením. Toť
som napríklad v jednej chátrajúcej farmárskej dedinke vykonával svoje
mužské potreby, keď tu zrazu - ani som sa poriadne nerozoné i prišiel
foter a musel som sa oženiť.
Veru, čítate dobre. OŽENIŤ. A verte, že to nebolo zrovna najpríjemnejšie.
Starať sa o ženskú, keď musíte zachraňovať ľud svoj oddaný... Snažiť sa
ju presvedčiť, aby sa VZDIALILA, lebo semkaj dávam bombu, áno, tá bomba
ju môže zabiť, áno, tá bomba ju nakoniec aj zabila, tož na rade je load
a... Nuž, raz darmo, niekedy to my chlapi máme holt ťažké... :)
Zhrnuté a podčiarknuté, FallOut 2 je jednou z najlepších hier tohtoročnej jesene. Škoda chýb, ktoré prevzal po svojom predchodcovi; nad ktorými sa jeho autori ani NEUNÚVALI zamýšľať. Škoda grafiky a zastaralého spracovania. Škoda, škoda, škoda. Keby sa ľudia v Black Isle trochu viac posnažili, výsledok by svojimi kvalitami určite dosiahol minimálne po trón Final Fantasy sedmičky. Žiaľ, zrejme nabudúce.
NÁZOV |
FALLOUT 2 |
TYP |
POSTALOPATIPKICKÉ RPG |
VÝVOJÁR |
BLACK ISLE |
DISTRIBÚTOR |
INTEPLAY |
KONFIG |
P200, 64 MB RAM, WIN95/98 |
3D KARTA |
NIE |
ZHRNUTIE |
Dá sa. Chvíľami. Odporúčam. |