OTÁZKA: ČO SÚ TO X-SÚBORY?
ODPOVEĎ:
a) Súbory (aj adresáre), ktoré vám Milostivý MS Win95 necháva po odinštalovaní
programu na hardisku.
b) Súbory potrebné na spustenie X-Windowsov (pod Linuxom).
c) Nepodarený preklad nemenovaného seriálu (filmového aj knižného), soundtracku,
niekoľkých cd-encyklopédií, screensaverov, filmu a... hry.
Tak, tak. Čítate dobre. Pravdepodobne najpopulárnejší a "najskeptickejší" seriál sa konečne po niekoľkých rokoch svojej existencie prediera na najvyššiu priečku komerčného umenia: Na naše dňom i nocou ťažko skúšané monitory. A rozhodne mu musíme uznať, že tentoraz na to ide (po množstve rôznych screensaverov, encyklopédií a podobných kravín) (ne)smrteľne vážne.
Prvou známkou jeho kvality (u hier s filmovou predlohou vídanou naozaj len zriedkavo) je fakt, že X-Filez: The Game nie je ďalším akčným humusom, nemá ho na svedomí žiadny EiDOSť, InterPlať, či nedajbože Ocean (InfoGramez). Je to čistokrvná sedemcédečková adventúra s tak úžasnou filmovou atmosférou, že by som ju najradšej oškatuľkoval výrazom "interactive movie"; film so samotným hráčom v hlavnej úlohe - Tak, ako nám to svojho času predviedol legendárny Under a Killing Moon.
Lež nepredbiehajme. Od hry nesúcej názov svetoúspešného seriálu sa čaká hlavne
kvalitný príbeh - rozsiahly, plný zvratov, napätia a s výborne premysleným scenárom,
v ktorom stupídne dialógy, dementné hlášky a podobné vtipné výstrelky nemajú miesto.
Po tejto stránke X-Filesy splnili všetky očakávania a určite uspokoja aj toho
náročnejšieho kritika. Už úvod naznačuje, že TÚTO hru rozhodne béčkoví autori
nerobili: Sledujeme známu dvojicu Muldera/Scullyovú,
ako sa dobýja do starého prímorského skladu... Otvárajú dvere, vchádzajú, keď tu
zrazu sa za nimi vynoria neznámi ujovia a počnú po nich strieľať. Mulder strháva zranenú
Scullyovú
k zemi, ukrývajú sa za debnami, vyťahujú zbrane, no znenazdajky ich oslní prudký
záblesk svetla a... A ostávajú v sklade sami.
Majstrovsky zvládnuté intro - vševraviaca scéna neobsahujúca JEDINÉ nahlas vyslovené
slovo - nám dáva tušiť, že X-Files:The Game nebude len tak niečím obyčajným. Jedná
sa o skutočnú plnohodnotnú epizódu z Carterovho ojedinelého sveta intríg a spiknutí,
o čom nás ostatne presvedčí aj stará známa znelka sprevádzaná miliónkrát zremixovanou
skladbou od Marka Snowa. Vtip spočíva len v jednom detajle. V hre nebudeme ovládať
kroky Muldera alebo jeho partnerky, lež obyčajného agenta FBI - Craiga Willmorea.
Radového amerického týpka zo Seattlu. Rozvedeného. A plne zarytého do svojej
ušľachtilej práce.
Nemusíte sa však hneď urážať. Keď raz zmiznú dvaja FBI VIPovia ("very important
person"; hádajte, o koho sa asi jedná :-), niekto ich nájsť predsa musí... A bol by v
tom čert, keby mu pri tom zo začiatku neasistoval samotný šéfagent Skinner. Resp.
keby sa mu v tom cestami-necestami nepokúsil zabrániť
Muž s Cigaretou.
Alebo keby sa mu nerozhodol pomôcť
Tajomný Černoch,
ktorý musí za každú cenu ostať v anonymite. V hre mi vskutku chýbali len populárni
indiáni - a ich vyvolávanie duchov, veštenie z ruky a všemožné okultné seansy. Inak
sa naozaj jedná o Akty, aké sme vždy mali radi :-) Plné záhad, nepochopiteľných intríg
a strašných odhalení.
Odhalení na dobrú hru niekedy až PRIVEĽMI strašných.
Ak nechápete, na čo konkrétne narážam, asi by som vás mal oboznámiť so skutočnosťou, že dobrá hra sa nestane dobrou len vďaka príbehu a atmosfére postavenej na Niečom osvedčenom. Mohli sme sa o tom už presvedčiť v nejednej Star Trekovke a môžeme sa o tom presvedčiť aj teraz: Krátka herná doba, linearita (dej sa NIKDY nevetví - tešiť sa môžeme jedine z predčasných gameoverovitých záverov), mizerne odladený endžin, úbohá technická stránka.
K malej trvanlivosti ani k primitívne jednočiaremu vývoju udalostí sa vyjadrovať
nemienim. Všetci o tom určite viete svoje. X-Filez síce nepatrí medzi tie najkratšie
hry, ale oproti úžasnému Final Fantasy 7 vyzerá ako úbohý nepodarok schopný zabaviť
hráča maximálne na týždeň - každý deň prejdete jedno cédečko; detajly typu "Čo by sa
stalo, keby som...?" môžte s (ne)kľudným svedomím ignorovať.
Neviem, či vás niečo takéto dokáže uspokojiť, no ja rozhodne hovorím: "NIE!" a
odmietam o tom ďalej diskutovať.
O neschopnosti ľudí z Hyperboly dotiahnuť svoje dielo do dokonalosti svedčí aj značne amatérsky splácaný programový kód. Keď v dnešnej dobe Niekto zreve v preplnenom autobuse: "Mám nového dúma a vyzerá anríl... Ale v osemsto na šesto mi trhá aj na p2/400 s vúdúdva dvanásť megáčom!" málokto sa zatvári zarazene (čo by už len mohlo dôchodcov prekvapiť, že?). Čo však má človek povedať na obyčajnú blbú adventúru, ktorá na K-dvestovke šľape len ledva-ledva a ani na Celerone300 ju neradno spúšťať na plných detajloch?! A popritom sa zďaleka nejedná o žiadny technický zázrak, akými nás častuje Access alebo Gremlin! Kdežeby ľudia od filmu chyrovali o niečom takom ako je -> SKROLING <- Toť výraz priveľmi náročný na bežného amerikánca. Radšej spravia kravinu podľa Sierráckeho vzoru - Adventúru pozostávajúcu z milióna rôznych NEFULLSCREENOVÝCH obrázkov, medzi ktorými sa ako správny Génius musíte preklikávať pomocou rôzne rozmiestnených šípok.
Chvála kreténovi, v ktorého hlave tento úžasný nápad vskrsol.
Ehm.
Opravujem: Chvála kreténovi, ktorý tento nápad ukradol. Pred X-Filezami bol predsa LightHouse, pred LightHousom Myst, pred Mystom Ween: The Prophecy, pred Weenom Fascination, pred Fascination KGB, pred... Och, pozrite, na aký neotrepaný herný štýl sme narazili! Škoda, že ich poslední potomkovia mali vymrieť pred dvoma rokmi - V dobe, keď svetlo sveta oblažila Normalizácia.
Lenže, keďže, takže. Nestalo sa tak. Ako všetci vieme, krajina za mlákou je trošíčku
väčšia ako tie naše, európske, a aj vedenia tam musia naťahovať dlhšie... Navyše, do
Seattlu je to riadny kus cesty a je dosť možné, že vedenie vedúce k autorom X-Filezov
sa akosik pretrhlo. Iný dôvod, prečo ich dielo vyzerá ako starý skackavý dungeon
neschopný okamžite zobraziť jeden blbý obrázok a na ňom nejakú malú sprostú zacyklenú
a navyše prťavú animáciu, nevidím.
Nejaký znalec sa mi určite rozhodne oponovať: S pomalou céderomkou a s ešte pomalšou
grafickou sa zázraky robiť nedajú! Ja s ním môžem jedine súhlasiť. Skúste to však
povedať človekovi s "obyčajnou stotridsaťtrojkou"; skúste mu vysvetliť, prečo u neho
X-Filez (na minimálnych detajloch) vyzerá horšie ako desaťročná hra! Prečo nedokáže
rozoznať jednu šmuhu od druhej, prečo sa mu v tej šedi strácajú všetky dôležité
detajly! Skúste mu vysvetliť, ako je možné, že mu nestíha hra, pri ktorej si musí kvôli
zastaralému štvorčekovému pohybu kresliť na papier mapy - naozaj ako v starom dungeone!
Tak veru. Napriek všetkým chybám a chybičkám je však X-Filez výbornou a nevyše aj ojedinelou hrou predvádzajúcou každodenný život agenta FBI. Síce nepatrí medzi to najlepšie, čo som dodnes videl a hral - svojmu veľmi vzdialenému príbuznému pradeduškovi KGB od Crya siaha so šťastím po pás (a o Pandore Directive ani nehovorím), no aj tak si svoje NADPRIEMERNÉ hodnotenie právom zaslúži.
NÁZOV: |
X-FILES: THE GAME |
TYP: |
SIMULÁTOR FBI AGENTA |
VÝVOJAR: |
HYPERBOLE |
VYDAVATEĽ: | |
OPERAČNÝ SYSTÉM: |
MS Winblows 95 |
ODPORÚČANÝ KONFIG: |
P166, 32 MB RAM, RÝCHLA 2D GRAFIKA |
3D KARTA: |
NIE |
ZHRNUTIE: |
Pre X-Filez maniakov nutnosť. Ostatní by kúpu mali RIADNE zvážiť.
|