Po kratšej odmlke vás s radosťou vítam pri čítaní recenzie na jednu veľmi originálnu hru, ktorá sama o sebe nie je nová (okolo roku 1980 ju vymyslel istý Geoff Crammond a mohli ste si ju ... Now playing in 8-BIT near you) ale spracovanie tejto hry je v modernom plášti 3D grafiky, s veľmi dobrou atmosférou pozostávajúcou z hororového soundtracku od samotného Johna Carpentera a z výborného designu, ktorý sa ani náhodou nedrží konvencií a o žiadnej tuctovosti sa tu nedá ani diskutovať. Tak napríklad pozícia v hre sa ukladá otvorením akéhosi šuflíka, kde si vyberiete skúmavku a do nej vstreknete svoj život, svoje DNA či spermat, jednoducho čokoľvek čo si pod tou tekutinou predstavujete. Slizké zažblnkanie vášho uloženého moku a sprevádzajúci zvuk vás vždy ukľudní, že vaša polhodinová snaha a dosiahnuté levely nebudú zbytočne zahodené napríklad vypnutím poistiek vašimi milými susedmi. :) ...ale aby som moc neodbočoval, tak sa pustím rovno do toho!
Hra energie - tak by som nazval čo najkratšie princíp SENTINELa. Na začiatku hry sa nachádzate v ... no, ... povedzme, že v zalesnenej krajinke (okolo vás môžete vidieť zopár úbohých stromov bez listov, ktoré ale sú vôbec rady, že sú - a o chvíľu ich ajtak pravdepodobne ogabete aj o samotnú existenciu... a z ich energie si postavíte niečo iné, ale o tom potom), v krajinke zvrásnenej niekedy dávnejšie než dávno (kedy trilobiti ešte len písali scifi o veľkých jašteroch a opiciach z vesmíru = tomuto rozumej tak, že prvý level v hre je ľahký, nízky a málo zvrásnený), v krajinke kde všetko je v moci SENTINEL-ovej. Aaah, že som vás nepredstavil? Pardon - toto je pán Sentinel, vládca všetkého, čo je, a strážnik pred všetkým, čo chce byť inak. Inými slovami, Dude Lebowski je oproti nemu suchár, nula, niemand... Musíte sa ho báť a zároveň ho milovať (že vám dovolí dýchať ten zatuchnutý vzduch, necítite ho?). Prečo? Pretože ak sa mu vzopriete, tak vycucne váš patetický život ako ríbezľu z koláča, ako Shao Kahn (alebo ako sa volá) cucá Nindžákov :), proste sŕkne s dlhým ale bolestivým ´r´ (sŕŕŕk) a povedať Je po vás je slabé slovo - Je z vás unudený strom bez listov, ktorého najbližší zážitok je vcucnutie iným rebelom o 1000 rokov Stredosentinelovského času... Pravdaže, mali by ste šancu... Ale jedine ak.....
...ak by ste vedeli, koľko máte energie (áno, pár tik-takov vám dá štyri kalórie, ale toto je o inom)
...ak by ste vedeli (v prípade, že jej máte málo), ako ju získať
...a ak viete kam sa práve ten (pssst!) son-of-a-bitch pán Sentinel pozerá, pretože pánove heslo je zíde z očí, zíde z mysle, inak povedané - ak mu stojíte za chrbtom (a on sa otáča ako mlyny božie čiže pomaly-aj-keď iste) môžete si aj uprdnúť (ak máte Creative Labs Fart Blaster 16 polyphony USB) a on si vaše drzé počínanie ani nevšimne
...pravdaže, mali by ste byť čo najrýchlejší, pretože človek nikdy nevie; aj keď táto hrá má s človekami spoločné len to, že ju človek hrá - vaše JA je tentokrát fešný panáčisko, ktorý sa riadi podľa Churchillovho "absolutely no sport" - namiesto zdravého pohybu sa teleportuje, ale stavím sa, že niečo ako viagra mu netreba - je totiž celý drevený alebo kovový (no keď nie, tak aspoň tak vyzerá, čo poviete? :)
Trochu ma trápi svedomie, že niektorí jedinci možno nerozumejú, o čo tu vlastne igye, takže okúsim sa sebe byť jemne zrorumiteľná/né. Ide o strategickú hru položenú v 3D priestore, v ktorej vy ste "commando" (už zase začínam, ej...) a oproti vám stojí strážca "Sentinel". Vy začínate na niektorom z najnižších miest v krajinke. Váš protivník, Sentinel, je na úplne najvyššom možnom mieste. Jedinou výhodou, ktorú proti nemu máte istú, je, že kým on vidí len výsek krajinky určený jeho pohľadom, vy sa môžete otáčať, čo vám myška stačí. Zatiaľ ho síce nemôžete ohroziť, zato on vás môže zničiť za niekoľko sekúnd - stačí, ak sa pri jeho systematickom pootáčaní dostanete do jeho zorného uhla. V takých prípadoch je väčšinou už neskoro a level musíte začať odznovu, ale je tu možnosť bleskovo sa presunúť inam. A tu sa dostávame k podstatnej veci - totiž, ako sa po krajinke pohybujete. Treba poznamenať, že celá krajinka je v podstate jeden veľký grid (štvorčeková sieť) zvrásnená do viac-či-menej kopcovitého terénu, takže váš výhľad je v každom momente mierne povedané obmedzený (ak ste práve neporazili Sentinela a nestojíte na jeho mieste, ktoré je najvyššie - ako sme už boli povedali :). S pohybom úzko súvisí energia, ktorú nazbierate. Energia sa zbiera jednoducho tak, že clicknete myšou na štvorček, na ktorý dovidíte (stačí z neho vidieť aj malý ždibíček) a či už to bol strom, kameň alebo robot, ktorý na tom štvorčeku bol, už tam nie je. Práve ste ho "vysali", tzn. získali ste práve toľko energie, koľko je tento objekt hoden (povedzme, že elementárna jednotka energie je jeden stromček, potom jeden kameň sa energeticky rovná dvom stromčekom a jeden robot trom - z toho je potom odvodené aj značenie vašej energie v hre). Kameň nie je len súčasť neživej prírody, je to aj pomôcka pre vás - tak ako energiu vycucávate z okolitých vecí, tak môžete aj tie isté veci zo svojich zásob energie zhmotňovať. A keď na štvorček na mape postavíte na seba štyri kamene a na nich jedného robota, do ktorého sa vzápätí teleportujete, dostanete sa už pekne vysoko! "Starého robota, z ktorého ste sa premiestnili vycucnete, aby ste neprišli o drahocennú energiu a môžete sa začať obzerať na svet z novej (vyššej) perspektívy. Takýto je princíp pohybu v hre sentinel. Samozrejme sa nemusíte pohybovať len smerom hore, dole to ide vždy ľahšie, lenže vaším cieľom je dovidieť na štvorček, na ktorom stojí samotný strážca bez toho, aby vás pritom videl on, absorbovať ho a dosadiť sa na jeho miesto. Potom už stačí stlačiť h (ako hyperspace) a level je váš.
Celá hra je stavaná tak, aby ste sa zabavili aj keď hráte sami - to znamená proti počítačovým "Sentinelom". Tvorcovia z dielne Psygnosis pre vás pripravili veľké množsto levelov (ktoré sa vždy rovnako generujú, takže samotné nezaberajú ťažké megabajty) a hra vás prevedie rôznymi prostrediami na večné témy: zem, vzduch, oheň a voda. Postupne pribúdajú viacerí strážcovia, a aby to ani najšikovnejší z vás nemali ľahké, neskôr začínate na stále nevýhodnejších miestach, takže sa stane, že po začatí hry sa ihneď musíte teleportnúť o kúsok inam, ... alebo zomrieť. :) Hra je zábavná, nenáročná a nenásilná - netečie tu žiadna krv, treba sa len dobre obzerať a rozmýšľať a zase sa obzerať a zase rozmýšlať. Ak sa vám podarí zle sa postaviť (Sentinel na vás vidí, anti-sentinel-radar šumí a bzučí) pomôžu vám rýchle reflexy a schopnosť ovládať myšku (to sú tie prípady kedy zašpinená podložka pod myšou ZABÍJA!). Hra sa dá hrať aj po sieti a je to super zábava - síce nie až taká ako napríklad Q2CTF, to je jasné - ale takéto ambície snáď ani tvorcovia nemali. Už to je úspech, že sa navnadení nadržanci v našom pařanskom tíme dožadovali hrať Sentinel a to aj opakovane a môžem vám s potešením povedať, že to bolo napínavé a zároveň akčné a zábavné a súčasne frustrujúce - najmä vtedy, ak ste si celú energiu vyplytvali na megabysokú hŕbu kameňov - na vrchu robot - a tesne pred tým, než ste sa stihli doňho teleportovať, vám túto stavbu niekto zlupol ako malinu (prípadne aj s vami). V takýchto súbojoch síce podľa mňa rozhodovala aj rýchlosť 3D akcelerácie a pohybu s myšou, ale ukázalo sa, že sprostý postup, akým som sa snažil presadiť ja, (tzn. rýchlo čo najvyššie a potom hurá na nich) je úplne nanič. Napriek mojim dlhoročným skillom v 3d dusbách ma súperi (ktorí sú dobrí programátori a hrám sa zas tak moc nevenujú) úplne deklasovali - podotýkam, že vyhrala takmer vždy zástupkyňa nežného pohlavia. Záver z toho je jediný, táto hra je tak trochu pre všetkých - odporúčam ju keď už pre nič iné, tak pre jej úžasnú originalitu. (...iný záver ma napadol o ženskej logike, ale o tom radšej pomlčím :)
NÁZOV: | SENTINEL RETURNS |
TYP: | 3D LOGICKÁ HRA |
VÝROBCA: | PSYGNOSIS |
DISTRIBÚTOR: | PSYGNOSIS |
OPERAČNÝ SYSTÉM: | MS WIN95 |
ODPORÚČANÝ KONFIG: | P166, 32MB RAM, Voodoo |
3D KARTA: | 3Dfx Voodoo |
ZHRNUTIE: | Zábavná a jednoduchá 3D hra, v ktorej treba aj/hlavne rozmýšlať |