R A V E N 7

RETURN FIRE 2


Jedného krásneho večera si tak sedím spokojne u Mirsofta a podriemkávam. Nevnímam okolité zvuky a s prižmúrenými očami relaxujem. Normálne som mal náchod na nejaký sen, keď tu v tom moju mozgovú kôru zasiahol inštinkt (alebo to bol reflex? Boh sa v tom vyzná, ale bol to skôr inšinkt). Bola to nová túžba si dačo zahrať. Nie, na doktora a pacienta som si nechcel zahrať, navyše nie s Mirsoftom (Sorry, Mirsoft, možno nabudúce :-). Chcel som si zahrať zas nejakú novú počítačovú gejmu. Vykríkol som: "No čo tam pre mňa zase máš?". A on v pohode odvetil, že Return Fire 2. Som teda povedal, že oukej. Veď aspoň si trošku zastrieľam a navyše som vedel, že jednotka nebola až takým prepadákom.

Keď som prišiel domov a spustil hru, tak som pre vás začal pripravovať túto recenziu. Po úvodnej animácii sa vám ako prvé ukáže menu, kde si vyberáte z možností ako je boj proti počítaču (čiže single player), alebo boj proti živému protivníkovi (multiplayer). Prečo sa vám táto voľba ponúka hneď na začiatku? Pretože je to hlavná sila tejto hry. Celá hra je postavená na multiplayeri. Kto hral Return Fire jednotku, tak vie, o čom točím. Jednoducho si pred počítač sadnú jeden až štyria (!) hráči, nasetapujú si ovládanie a hneď sa vrhnú do bitky. No my na to pôjdeme pomalšie.

Aby som vám vlastne priblížil, že vlastne o čo v Return Fire2 ide... Je to veľmi jednoduché. Určite ste niekedy hrali, alebo aspoň počuli o Capture the Flag v Doomovi a iných 3D akčných hrách. Ide tam o to, zobrať nepriateľovi jeho vlajočku z jeho územia a doniesť ju do svojej základne. A nepriateľ sa popri tom usiluje o to isté. V Return Fire je to veľmi podobné. Hlavným artefaktom celej hry sú tieto vlajočky. Všetko je rovnaké až na dve veci. Vy vlastníte podzemnú základňu, kde skladujete celý svoj bojový arzenál a jednu pevnosť. V útrobách tejto pevnosti sa skrýva vaša vlajočka, ktorú musíte ochraňovať. A druhou vecou, ktorou sa to líši od 3D doomovín je to, že namiesto svojho tela, ako prostriedku na všetko, používate práve ten bojový arzenál. V tých jednoduchších mapkách (leveloch) je to len jeep a tank, ale v tých väčších je to už aj čln, stíhačka, launcher a takéto somarinky. Dokopy máte k dispozícii šesť vehiklov, ktorými môžete robiť šarapatu na protivníkovej strane. Všetkých šesť ovplýva zbraňami väčšieho, či menšieho kalibru, ale len jeden dopravno-bojový prostriedok dokáže prenášať vlajočku. Týmto strategicky dôležitým subjektom je jeep. Je síce slabo obrnený a má slabú výzbroj, ale je na druhú stranu veľmi rychlý, čo sa vám zíde pri brutálnom úprku z nepriateľskej základne. Akonáhle máte svoju vlajočku v jeepe, tak musíte zdrahať preč, aby z vás neurobili plechový pomníček s vlajočkou na vrchu. Na obranu vlajočky v pevnosti slúžia obranné automatické raketové vežičky, ktoré sú pekne nepríjemné. Je veľmi výhodné ich trocha oslabiť delovou paľbou z tanku z bezpečnej vzdialenosti. Po úspešnom zdúchnutí je potrebné, aby ste sa dostali na plošinu, na ktorej začínate a ktorá vás aj dopraví do bezpečia v podzemí. Akonáhle sa tam dopravíte aj s vlajočkou na korbe, tak sa vám pripočíta bodík. A takto sa bojuje do stanoveného počtu ukradnutých vlajočiek, alebo kým nevyprší bojový čas. Toť celý princíp hry. Jednoduché však? Ale na jednoduchosti boli a budú postavené najväčšie hry celej histórie (myslím).

Hra skrýva aj podarené menu, kde sa dá nastaviť naozaj všetko. Z pochopiteľných dôvodov sa menu zameriava hlavne na nastavenie multiplayeru. Ako som už spomenul, na jednom počítači môžu hrať až štyria hráči naraz. Pri tomto nastavení však vrelo odporúčam aspoň dva joysticky, alebo gamepady. Ďalšie možnosti je hra cez internet, cez modem, alebo aj cez sériový kábel. Táto všemožná podpora poteší. Mňa hlavne potešila tá hra na jednom počítači pre viacerých hráčov, pretože som mal ďalšiu možnosť rozdrviť brata v inej hre, ako Mortal Kombat 1,2,3,4 :))) .

Grafika. Od pôvodnej prvej časti Return Fire urobil slušný krok dopredu. Je to však taký krok, ktorý dnes urobí každé pokračovanie každej hry. A o čom je vlastne ten krok dopredu v Return Fire 2? No je to už plne 3D hra. Všetko je 3D, dokonca aj stromy, aj keď tie sú spravené menším pajchlom. Zem je z polygónov, vaše jednotky sú z polygónov, stavby sú z polygónov, proste všetko. Obyčajným ľudom je to jedno, oni aj tak nespoznajú rozdiel medzi spritom a medzi 3D objektom, ale pre nás maniakov je to vylepšenie. Dokopy je grafika skôr takého jednoduchšieho rázu, i keď podporuje 3D grafické akcelerátory. Okrem menších výbuchov a rozmazaného povrchu zeme asi neuvidíte žiaden extra 3Dfx efekt. Myslím si však, že grafika je dostačujúca.

Zvuky sú okej, ale je ich príliš málo. Ja viem, že v takej hre okrem výbuchov a hučania motoru sa nedá veľmi pridať na zvukoch, ale dačo predsa mohlo byť.

Resumé. No a máme tu záverečný odstavček. Return Fire2 je výborná multiplayer hra. Výborné sa hrá, je tu možnosť zapojiť do hry mnoho hláv. A vytvoriť si pred počítačom peknú bojovú atmosféru. Problém je v tom, že vám ta hra dlho nevydrží. Postupne neprináša nič nové. Pomaličky sa k vám začne zakrádať stereotyp, až vám kukne priamo do očí a v tom okamihu hru vymažete. Preto si každý musí zrátať sám, či si hru zoženie, alebo nie.

ZOLLINO

NÁZOV: RETURN FIRE 2
TYP: 3D MULTIPLAYER ACTION
VÝROBCA: RIPCORD GAMES
DISTRIBÚTOR: RIPCORD GAMES
OPERAČNÝ SYSTÉM: MS WIN95
ODPORÚČANÝ KONFIG: P150, 32MB RAM (+/-)
3D KARTA: D3D (už si nepamatám :-)
ZHRNUTIE: Multiplayer 3d action with capture the flag

7/10