R A V E N 7

HISTORICKÝ NÁMOTOK


hovno

Škatule. Škatuľky. Škatuličky. Čo sa asi tak vybaví bežnému hráčovi, keď na neho zrevem jedno z týchto slov? Jeden z týchto odporných výrazov zvestujúci príchod klišé, úpadku, neoriginality? Asi nič. Mozog otupený miliónmi plagiátov len ťažko pochopí, že na svete existuje aj niečo iné, ako sú tie jeho dokolečka sa opakujúce real-timeovky, simulátory eF-dvadsaťdvojek, nedajbože enháel 99.

Vždy, keď u Mirsofta naberám novú várku na zrecenzovanie, neodolám vysloveniu jednej otrepanej a v poslednej dobe viac než trápnej otázke. "Nejaké nové erpégé?" Vlastne ani neviem, prečo ho s tým neustále otravujem. Možno je to tým, že do škatuľky "rpg" môžeme strčiť tri štvrtiny všetkých adventúr. Možno je to tým, že v poslednej dobe sa medzi "rpg" rátajú všetky hry obsahujúce aspoň ŠTIPKU fantázie. Hry, ktoré sa svojou novotou akosik nezmestili do iných krabičiek.
Tak, či onak, jedného pekného dňa sa stal zázrak. Nestihol som ani otvoriť ústa a Mirsoft riekol: "Budiž Pilgrim a budiž TVOJA recenzia na neho, bo rpg jak remeň to jesť." I vzdal som svoj hold Veľkej Raveňáckej Vznešenosti, okamžite som Pilgrima zhabal a zdúchol som s ním do ríše Neobmedzených Možností - do môjho skromného brlôžteka, Orzyonského veľvyslanectva.

PILGRIM1 PILGRIM2

Aké bolo moje prekvapenie, keď som ho spustil! Ja buk vymätený ako člobrda spomenutý v úvode tejto recenzie som od Pilgrima očakával nejaký hard-core desaťcédečkový brutálny dungeon, čistokrvné rpg s turnbejzovými súbojmi, hru prešpikovanú nápadmi ala Final Fantasy 7... Mýlil som sa. Strašne som sa mýlil. Viac som sa mýliť ani nemohol.
Pilgrim je hra, ktorá mi po dlhom čase znova otvorila oči a s krutým pohľadom upretým priamo do nich mi povedala to, čo som vždy potreboval počuť.

Vyser sa na škatuľky.
Vyser sa na americkú plagiátorskú kultúru.
Počúvaj svoj... Blueh.
NIKOHO a NIČ nepočúvaj. Vráť sa na Zem. Vráť sa do Európy.
Prebuď sa!

pilgrim3

Pilgrima má na svedomí starešinom veľmo známa francúzska spoločnosť Infogrames. Snáď vám nemusím pripomínať jej legendárne hity - North&South, trilógiu Alone in the Dark, moju srdcovku Prisoner of Ice, či s troškou skromnosti jej môžeme uznať nedávno testované gamesky Heart of Darkness, alebo geniálny Hexplore. Všetko sú to hry, ktoré rozhodne MAJÚ niečo do seba - a Pilgrim za nimi vonkoncom nezaostáva.
Jeho jadro je postavené na spomenutých rpg základoch - na svet sa pozeráme očami hlavného hrdinu, vžívame sa do jeho úlohy, vydávame sa v ústrety jeho dobrodružstvám. No, ehm, snáď ma tvrdí zástanci správneho škatuľkovania neukrižujú, ak ho označím trochu výstižnejším pojmom "čistokrvná adventúra so všetkým, čo k tomu patrí". Nečakajú vás v nej žiadne súboje na život a smrť, žiadne štatistiky o vašej postave, žiadne stĺpčeky prezentujúce váš smäd a hlad. Naopak - Pilgrim prichádza so zbrusu novým a absolútne jednoduchým ovládaním, aké som dodnes vskutku nikdy nevidel.

Prevažnú časť obrazovky zaberá výhľad na okolité prostredie.
Jedná sa o klasický statický obrázok, pozostatok starých dôb. Skroling ani nič podobné samozrejme nehrozí, pre vývojárov je zrejme skackavý pohyb viac "atmosferický". No nevadí; tentoraz im to odpustime - Pilgrim je vskutku pravým opakom X-Filezov, žiari farbami, nešetrí detajlami. Každý objekt, každú prkotinku má prekreslenú do posledného detajlu. Nemôže sa vám stať, že by ste v "tej zmeti machúľ" stratili orientáciu. Nedajbože by ste kvôli nejakému výnimočne dôležitému fľaku zakysli.
Spodná lišta je rozdelená na tri základné časti. Prvá tvorí váš inventár. V druhej sa nachádzajú portréty osôb, ktoré hľadáte, radi by ste sa o nich dozvedeli niečo nové, respektíve sú dôležitou súčasťou deja.
Tretia časť je vyhradená predmetom, ktoré síce nevlastníte, ale radi by ste s nimi učinili niečo nekalého. Napríklad by ste naň mohli upozorniť Náhodného Okoloidúceho a ten by vás naoplátku obštedril Niečim Veľmi Užitočným.
Samotné ovládanie môžeme s kľudným svedomím označiť výrazom "dvojklikové". Prvým kliknutím si označíte predmet/osobu, druhé odťuknete na obrázku. A tak to ide neustále dokolečka dokola. Označíte, ťuknete. Označíte, ťuknete. Označíte... Zakysnete. Uvažujete, čo zlého ste spravili, kde sa mohla stať chyba... A hop - je tu prvý chyták. V tejto hre občas záleží na poradí, v akom príkazy zadávate. Nestáva sa to často, ale rpgchtivého maniaka to určite poteší - podobne ako časový limit, ktorý ma prekvapil skoro na začiatku hry. Alebo rôzne milé detajly, aké si všíma len skutočný fanúšik.

pilgrim4

Ako ste si isto všimli, zatiaľ som sa vyhýbal tej najdôležitejšej téme - a síce príbehu, atmosfére a hrateľnosti. Po tých tonách bezduchého braku, ktoré sa na mňa tak trochu neustále valia z každej strany (a neprestávajú a furt a stále a... už som sa s nimi našťastie zmieril :) ma Pilgrim potešil asi viac, akoby mi bolo zdravé.
Odohráva sa v stredovekom Francúzsku, vo svete pohybujúcom sa na hranici otrokárstva a feudalizmu; v období christianizácie, lovu na Saracénov (neviete náhodou, ako sa píšu? :), križiackych výprav, krvavých náboženských razií. V prostredí, v ktorom sa kresťanská ideológia a svetské záujmy počínali prelínať.
Samotný príbeh sa začína dosti tajomne. Zaváňa gotikou, kresťanským peklom šíriacim sa európskymi zemami. Hráč sa vžíva do úlohy študovaného mladíka - chudobného šľachtica. Jeho úloha je prostá: Choď do Toulusu. Choď, nezastavuj sa. Choď a splň otcove posledné prianie. Dávaj si však pozor; doba je ťažká, intelektuáli vo svete nie sú vo veľkej láske. Používaj mozog, lež len v rámci medzí.
I stalo sa. Hráč sa vydáva na cesty i berie si so sebou aj zrnko rozumu. Tož akonáhle uzrie svetlo sveta, akákoľvek gotika sa vytráca do preč a nahráca ju tvrdá realita - drsná atmosféra presýtená vzájomnou nenávisťou a sťaby vystrihnutá z tej dávnej polozabudnutej doby. Z každej postavy, náhodných okoloidúcich, rytierov, dokonca aj z obyčajných obchodníkov - zo všetkých cítiť strach, nesúhlas s nepochopiteľným dianím všade navôkol, ale i pach krvi a falošnej sebechvály.
Brutalitu vtedajšej doby dokonale dokresľujú aj desiatky (možno stovky) strán citovaných z historických kníh a učebníc. Nemyslite si však, že sa jedná o nejaké fantasy rozprávkové tláchaniny. Pilgrim je postavený na rýdzo faktografických základoch. Jeho tvorca (autor rovnomennej knihy - pravdepodobne) vychádzal z tak odbornej literatúry, až z toho Niekomu môže prísť zle. Bežný slovenský hráč nebude mať problémy len s náročnou angličtinou; po chvíli hrania sa vyskytne iný - vážnejší problém. Zjaví sa známa otázka: "O ČOM?!" Alebo - povedané slovami newbieho - "KDE SA MI STRATILA POINTA?!"

pilgrim5

Nuže, je tu záver. Dúfam, že som vám v tejto úbohej recenzii naznačil aspoň to najdôležitejšie - Pilgrim je neklasická skackavá adventúra videná očami hlavného hrdinu, odohrávajúca sa v stredovekom Francúzsku. Je DOBRÁ, žiaľ na viac nemá. Každý, kto sa vážne zaujíma o francúzske (západoeurópske) dejiny by si ho mal okamžite zohnať. Ostatní... Hm... Ak vás už (konečne) omrzelo to neustále zachraňovanie sveta, boj proti neporaziteľnému zlu att, nuž ak patríte k nám diskriminovaným úbožiakom, Pilgim sa vám bude minimálne páčiť.

ORZYN



NÁZOV
PILGRIM
TYP
ADVENTÚRA
VÝVOJÁR
Arxel Tribe
DISTRIBÚTOR
KONFIG
Pentium 133
3D KARTA
NIE
ZHRNUTIE
Dá sa.

6/10