R A V E N 7
HIT LIST TOPlist Smer hlavná stránka Ravena


Missing in Action

Warning! Vietnam attacking on our base, please stand ready and fire at will for our great America.


No a konečne som sa dostal aj k napísaní recenzie na túto výbornu hru, ktorou MIA určite je. Tak neviem, či som si túto hru nevydobil násilím od šéfredaktora, každopádne mu týmto ďakujem za to, že riskuje svoj krk a dal túto hru na testovanie mne a nie niekomu inému. Myslím, že môže gratuľovať aj sám sebe, pretože by mi asi veľmi ťažko vysvetľoval, prečo moju očakávanú hru dal na otestovanie niekomu inému. A ja by som mu asi ťažko vysvetľoval, že ma vtedy nejak svrbel prst a že to BFG9000 ma naozaj mrzí. No ale dosť bolo zákulisia z našej 'redakcie' (podľa mňa je to, ale aj tak iba obyčajná úchyláreň :-).

Tak si to pekne zoberme, že čo už o tejto hre viete. Missing In Action, ako určite všetci viete, znamená: stratený v akcii. No v tejto hre sa nebudete hrať na strateného v akcii, ba práve naopak. Vy budete tým vrtuľníkom amerického vzdušného priestoru, ktorý vykonáva nanajvýš nebezpečné akcie. Autori si vybrali prostredie Vietnamu a vietnamskej vojny v rokoch 1968 - 1975. A myslím, že dobre spravili. Veď v kórejskej vojne boli vrtuľníky ešte nejaké nezáživné a ich boom začal až vo Vietname. K dispozícii nám do hry boli doimportované tieto vrtuľníky: ľahký a prieskumný Loach OH-6, s ktorým sa stretnete takmer iba v prvej kampani. Potom asi na tri kampane dostanete do rúk vrtuľník HUEY UH-1, s ktorým sa skamarátite veľmi rýchlo, pretože práve v takomto lietal Rambo. Áno, presne ten, čo ho máte v izbe. Behom opatrovania sa vám do rúk dostane občas aj veľký a tučný Chinook Ach47A. Hej, presne, to je ten s tými dvoma rotormi a malou manévrovateľnosťou. No a v konečnej a deštruktívnej fáze sa vám dostane do rúk COBRA AH1G, ktorej rýchly dvojtý predný palebný guľomet, 48 nenavádených striel, 8 extra ničivých hlavíc TOW a 150 granátov vám určite zabezpečí nejakú autoritu od tých vietnamčíkov.

ALe pozor! Nemyslite si, že ste sa dostali do dákeho technického simulátoru, kde keď si chcete uprdnúť, tak potrebujete poprepínať desať páčok. Chlapci z firmy SIMIS na to išli úplne naopak. Urobili proste arkádovú hru, ktorá sa zakladá na reálnych artefaktoch a faktoch tej doby. Sú tu reálne technické vývojové stupne a napríklad také samonavádzacie rakety dostanete až v nejakej trištvrtine hry. Vietnamci naopak ku koncu disponujú ťažkými tankami, ktorých väčšie stádo môže spôsobiť pekné problémy. Na svoj vrtuľník sa pozeráte zo zadného nádhľadu a väčšinou nemáte problém vidieť pred seba a na svoj cieľ. Problém nastáva len v konečnej časti hry, keď sa proti vám postavia aj nejaké vrtuľníky (to nie je chyba, že sa stretávate s vrtuľníkmi až na konci, pretože USA malo značnú prevahu vo vzduchu a VietKong sa do vzduchu zapojil až pri konci). Je ťažké ich zbadať, pretože sa pohybujú nad vaším výhľadom. Guľomet ich však správne zameria, no a keď sa dostanete až sem, tak by pre vás nemal byť problém nájsť si správnu taktiku a zostreliť vrtuľník bez jediného škriabnutia. Ako som už spomenul, na svoj vrtuľník sa pozeráte z pohľadu, v ktorom máte chvost vrtuľníka stále pred sebou. Možno mi poviete, že to vyzerá ako nejaký shitový Nuclear Strike, ale poviem vám, že ma akurát tak pekne naštvete. Táto hra je asi tak dobrá ako desať nuclear jungle a iných vietnam strikeov. Autori síce urobili fyzikálny model arkádový, ale jednotlivé vrtuľníky sa od seba viditeľne líšia. Také ovládanie transportného Chinooka je (a musí) byť úplne iné ako ovládanie takej Cobry. Autori pridali aj úhyby do strán a-la DOOM. Ja viem, že toto uhýbanie sa asi veľmi ťažko používalo v boji, no v tejto hre ho budete musieť používať veľmi často. Budete sa uhýbať každej strele, pretože dostať sa medzi päť ťažkých tankov nebude žiadna sranda.

Misie. No to je úplná lahoda. Dokopy má hra 26 misií, rozdelených do štyroch kampaní. Je to dostatok na to, že som asi tak tri misie pred koncom a hrám to už asi päť dní v kuse. Obtiažnosť určuje nastavenie obtiažnosti, kde si vyberiete, či sa cítite na Rookie, Veteran alebo na Ace. Potom nasleduje už len samotná hra. Poviem vám, že takto super vymyslené (a popri tom reálne) misie som nevidel už pekne dávno. Minimálne prvé dve epizódy sa nestretnete s najmenším náznakom opakovania. Každá misia je iná. Neskôr sa už predsa len opakujú nejaké tie sprevádzačky konvojov, ale vždy je to niečo aspoň na 50% iné. Veď posúdte sami. Ochrana materskej základne, útok na nepriateľský konvoj, sprevádzanie evakujúceho Chinooka, útok na obrnený vlak a následné vyčistenie oblasti. No proste super. Akcia typu "vyčisti oblasť od všetkých šikmookých" sa vyskytne asi len trikrát v celej hre a vždy v inej podobe. Mne sa zatiaľ stali zákysovými len misia, pri ktorej mám ochraňovať tri člny, ktoré musia preplávať piatimi dedinkami, ktoré patria VietKongu. Druhou ťažšou misiou bola záchrana zajatcov z nepriateľského tábora, kde musíte vyčisiť základňu od dotieravcov, ochraňovať záchranný vrtuľník a sprevádzať ho na ceste domov. Takže, ako vravím, misie sú na jednotku.

Grafika. Testované na 3Dfx-e to vyzerá super. No fakt. Ja viem, že 3Dfx to šecko skrášľuje, ale je to tak. Veď keď si zoberiete len výbuch jedného domčeku... Presne ako keby som to videl v nejakom filme. Najskôr letí granát, potom strašne rýchly výbuch a záblesk a potom pomalé dopadanie trosák. Povrch je síce klasický rozmazaný, ale to mi práve pri tejto hre nejak nevadilo. Super bolo, keď som zaútočil na sídlo nejakého drogového plantážnika a hneď na to sa z maskovacích stromov vyvalila malá súkromná armáda. Vystreľovanie svetlíc a následné nálety a bombardovanie urobili vo verdikte tiež svoje.

No a teda keď už mám vyniesť verdikt, tak asi takýto. Doporučujem každému akčnejšiemu hráčovi, pretože táto hra si to fakt zaslúži.

ZOLLINO

NÁZOV: M.I.A.
TYP: Arkádová strielačka z Vietnamu
VÝROBCA: SIMIS
DISTRIBÚTOR: GT Interactive
OPERAČNÝ SYSTÉM: MS WIN95
ODPORÚČANÝ KONFIG: P200, 32MB RAM (+/-)
3D KARTA: D3D, 3Dfx
ZHRNUTIE: Pre všetkých akčných.

8/10