Určite sa každý z Vás už niekedy stretol so stolnou hrou, ktorej názov je LOGIC. Ak nie, poviem Vám, o čo vlastne ide.
Jeden hráč vyberie sekvenciu 4 farieb zo šiestich, ale neprezradí ju. Úlohou druhého hráča je uhádnuť túto sekvenciu. Do hracej plochy každé kolo zapichne 4 kolíčky v ľubovolnej farebnej postupnosti. Prvý hráč po každom kole zhodnotí jeho pokus a kolíčkami bielej a čiernej farby prezradí úspešnosť jeho ťahu. Biely kolíček oznamuje, že hráč uhádol farbu, ale nie umiestnenie farby, čierna znamená, že hráč uhádol nielen farbu, ale aj miesto. Zvyčajne na každú hru je 10 pokusov, alebo časový limit.Toto je naozaj obrovským cvičením logiky, dôvtipu a kombinatoriky.
A o tom je hra MASTERMIND, ktorá sa akýmsi záhadným spôsobom dostala na môj harddisk. Prečo záhadným? Lebo určite, keby som vedel čo tam nahrávam, nikdy by som to neurobil. Nejde o nič iné ako o obyčajný, starý dobrý LOGIC. Ale v odpudzujúcom balení, s divnými zvukmi, ktoré po chvíli určite vypnete ...
Keď som mal doma počítač DIDAKTIK M a učil som sa programovať v Basicu, tiež som naprogramoval LOGIC a tak trochu neskromne si myslím, že som to naprogramoval lepšie a hlavne hrateľnejšie.
Ale vrátim sa k MASTERMINDu. Môžeme si vybrať z ôsmich typov hry - klasický LOGIC, Junior Jungle - namiesto farebných kolíčkov používame farebné figúrky zvierat z džungle, Supreme - namiesto farebných kolíčkov používame farebné značky, Bomb - kde namiesto kolíčkov nastavujeme čísla na časovanej bombe, Junior sci-fi kde namiesto kolíčkov používame farebné postavičky mimozemšťanov. Tiež si môžeme zahrať challenge (turnaj) a vybrať si pritom z troch možných - Milenium, Supreme a Bomb challenge. Zase ide len o zmenu pozadia a typu hracích figúrok.
A hrateľnosť? Nič moc. Často sa mi stalo, že som sa darmo snažil umiestniť figúrku na jej miesto, jednoducho sa mi ju nepodarilo chytiť myškou ani na desiatykrát, tiež sa mi stávalo, že keď som chcel ukončiť ťah, zbytočne som klikal na tlačítko OK, nereagovalo.
A zvuky? Napríklad pri hre Junior Jungle som zvuky vydržal mať zapnuté len chvíľu - pri každom chytení nejakého zvieraťa - figúrky, ozvali sa zvuky vzdialene podobné hlasu toho zvieraťa. Na prvý krát to nebolo zlé, ale keď som začínal druhé kolo, už sa to nedalo vydržať.
Hru môžu hrať dvaja hráči, alebo jeden hráč proti počítaču. V prvom prípade sa hráči striedajú, ale je to nanič. Kým jeden rozmýšľa, druhý sa nudí.
Celkovo si myslím, že naprogramovať túto hru bol zbytočný čin, pretože svojim prevedením a hrateľnosťou potenciálneho hráča zaujme na tak dlho, kým nevyskúša všetky možné varianty a neskôr sa k nej vráti len v prípade absolútneho nedostatku iných možností. A aj vtedy by som odporúčal urobiť čosi inteligentnejšie, napríklad fragmentáciu disku, preleštenie kontroliek na PC a vyčistenie obrazovky monitora. Nevyžaduje to síce toľko intelektu ako MASTERMIND, ale je to o čosi užitočnejšie a môže to slúžiť ako príprava na hranie nejakej ozajstnej bomby.
NÁZOV |
MASTERMIND |
TYP |
LOGICKÁ |
VÝVOJÁR |
Hasbro interactive |
DISTRIBÚTOR |
Gremlin Interactive |
KONFIG |
386?486, DOS, WIN95 |
3D KARTA |
NIE |
ZHRNUTIE |
Hrať sa to dá, CHVÍĽU. |