Salut Raveňáci!
Zatiaľ, čo u nás v rámci predvolebnej kampane a snahe vyhrať tohtoročné voľby je záujem jednotlivých politikov
zistiť a na svetlo dňa priviesť súperove najtajnešie "čierne" tajomstvá, ktoré by ho jednoznačne
zdiskreditovali, tak to takí Francúzi čo sa týka ich tajných, vládnych, nukleárnych experimentov
vo Francúzskej Polynézii, preferujú úplne opačný trend. "Utajiť a poprieť všetko, čo sa len dá".
Ani sám Fox Mulder by to nevedel definovať jasnejšie. Ich snaha ale vyjde úplne nazmar, keď,
ako vedľajší výsledok nukleárnych experimentov za značnej dávky rádioaktivity, sa vyliahne geneticky zmutovaná
príšera, ktorá čo do rozmerov a celkového vzhľadu vyzerá ako Tyranossaurus Rex, ktorého tvorcovia filmu
nechali niekoľkokrát prejsť kopírkou s malým grafickým rozlíšením a nastavenú na n-násobné zväčšenie.
A hoci napriek tomu, že pôvodná Godzilla z roku 1954 (vyliahnutá v hlavách japonských filmárov)
merala iba slabých 50 metrov a vážila zanedbateľných 20 tisíc ton, tvorcovia filmu sa rozhodli v duchu
filmového motta "SIZE DOES MATTER" (Na veľkosti záleží) a za značnej podpory digitálnych trikov a špeciálnych
efektov pritlačiť na plynový pedál až na doraz a nech to dá, čo to dá. Výsledkom je veľkolepý
samodopravný prostriedok, ktorý meria rovných 100 metrov, v kluse hravo pokorí rýchlosť 140 km/hod,
a keby sa postavil na váhu, ručička by sa zastavila na hodnote 60 tisíc ton. Zrejme tam "za veľkou mlákou"
platí "čím viac, tým lepšie". V prípade filmu Godzilla mám ale pocit, že skôr platí heslo:
"viac niekedy znamená menej". Ale o tom neskôr. Hneď potom, čo Godzilla zdrhla zo svojho vodnatého rodného
zapadákova a na svojej ceste v rámci zahnania hladu dala posádke jednej rybárskej lode okúsiť pocit,
aký zažívali ľudia na palube potápajúceho sa Titanicu, vydala sa po jej stopách skupina vojakov
amerického námorníctva, doprevádzaná expertom na výskum rádioaktívnych mutácií Nikom Tatapoulusom
(Matthew Broderick). Tí zakrátko zistili, po ktorom turistickom chodníku sa Godzilla
vydala a s údesom vydedukovali, že jej konečnou zastávkou na jej panenskej ceste je Big Apple (rozumej
New York), presnejšie povedadné jeho jedna časť - Manhattan. Prečo ? Povedané slovami Dr. Tatopoulosa
"preto, lebo máme do činenia z práve novovyvynutým živočíšnym druhom, ktorý aj napriek ohromným
rozmerom sa v podstate chová ako obojživelník. A o tých je známe, že predtým než sa rozhodnú naklásť
vajcia a založiť si potomstvo, zvyčajne prejdú veľký kus cesty, skôr ako nájdu to pravé miesto
na usadenie". A kedže na sprivatizovanom Slovensku máme monštier (hlavne v politickej sfére) viac ako je únosné a
ďalšie by sa tu už rozhodne neuživilo, rozhodla sa naša mrška Godzillka pre Manhattan. Je to pre ňu
ideálne miesto z jedného hlavného dôvodu - Manhattan je ostrov a ostrovy majú od prírody vo zvyku byť obklopené
vodou. No a kde je voda, tam sú aj ryby. A práve ony figurujú ako delikatesa No. 1 na Godzillinom
jedálnom lístku (poprípade všetko, čo má rybací zápach a je to živé). Myslím si, že zmienovať sa podrobne
o deji nemá ani zmysel. Karty sú hneď na začiatku rozdané a je jasné, kto proti komu bojuje. Stačí
iba spomenúť, že predtým ako sa dostaví typický záverečný americký happy-end vo svojej plnej paráde,
Manhattan zažije svoju dosiaľ najrýchlejšiu a najdrastickejšiu architektonicko - devastačnú prestavbu
vo svojej histórii, pod ktorú sa podpíše ten najgigantickejší stavebný architekt, aký kedy po Zemi chodil.
Pre tých, ktorí nevedia koho mám na mysli, môžem povedať, že Leonardo da Vinci to rozhodne nie je.
Po megaúspechu filmu Deň nezávislosti bol další projekt tandemu Emmerich - Devlin
(Mesiac 44, Univerzálny vojak, Hviezdna brána) očakávaný s veľkou netrpezlivosťou a napätím.
Niet sa ani čomu čudovať. Tvorcovia si dali celé dva roky na jeho realizáciu a uvedenie do kín,
pričom produkčná spoločnosť Tri Star Pictures do projektu vrazila iba "pouhých" 140 miliónov dollárov
s očakávaním, že podobne ako Deň Nezávislosti aj Godzilla zaútočí na popredné miesta v galérii
komerčne najúspešnejších filmov všetkých čias. Môžem povedať, že sa tak nestalo a film bol na území
USA a Kanady mierným prepadákom a veľkým sklamaním. Film síce za prvý týždeň premietania v USA a Kanade
zarobil slušných 55 mil. dolárov (na americkom kontinente mala Godzilla premiéru 20.5.1998),
ale v ďalších týždňoch tržby veľmi prudko poklesli a ledva sa vyšplhali na magickú hranicu 100
mil. dolárov. To je však pre tak veľkorozpočtový blockbuster, ktorým Godzilla určite je, veľmi malá sumička.
Divák sa teda celkom logicky môže spýtať, prečo? Nuž, tu je zopár pádnych argumentov, ktoré zapôsobili aj na mňa
a to dokonca v takej miere, že som v istom okamihu filmu musel prehnane nezdravo posilovať svoje
očné viečka, aby som nezaspal. A to sa mi v kine už dávno nestalo. Viem, že keď sa človek vyberie
na film takého razenia akým je Godzilla, rozhodne od filmu veľkú "šlehu" logiky očakávať nemôže.
Ale čo je veľa, to je veľa, a tak keď som videl ako 100 metrová Godzilla len tak jednoducho zmizla v strede
mesta bez stopy a o malú chvíľu sa objavila presne a zcela nelogicky tam, kde ju režisér zjavne
potreboval mať, tá povestná čaša trpezlivosti a pochopenia pretiekla aj v mojom prípade. Ale
povedzme, že Vy ostatní diváci máte lepší zažívací trakt ako ja, a že so značnou podporou liekov na lepšie zažívanie
toto hrozné jedlo strávite. No potom prichádza od tvorcov najtvrdší úder pod pás, ktorý by z ringu
bezpečne knokautoval aj Mikea Tysona, čo potom teda mňa. Je to celková ťažkopádnosť filmu a z
toho vyplývajúca jeho pridlhá stopáž (film by mohol byť v kľude kratší aj o 20 minút a na škodu
by to rozhodne nebolo, skôr naopak). Ďalej, kým v Dni nezávislosti, kde tvorcovia boli schopní
hlavných predstaviteľov opísať v pomerne krátkych sekvenciách, takže divák sa nemal problém identifikovať
s ich povahovými vlastnosťami a pocitmi, tak v Godzille značnú časť filmu divák strávi pozeraním na to,
ako sa starosta mesta snaží všetko a všetkých využiť pre svoju kampaň (Godzillu nevynímajúc) a ako
sa hlavný hrdina Niko pomaličky - nezáživne zbližuje so svojou starou láskou z Vysokej školy. A
keď na plátne zrovna nie je Godzilla a ani sa neriešia žiadne ľudsko-interpersonálne vzťahy, tak
tvorcovia nám ponúknu posledné veľkolepé sústo a zaplnia filmové plátno nespočetným množstvom
práve čerstvo vyliahnutých godzillých mláďat veľkosti dospelého človeka. To by samo o sebe nebolo
až také zlé (miestami je dej naozaj aj docela zábavný), keby sa len tie mláďatá až priveľmi nepodobali
na Velociraptory z Jurského parku, vďaka čomu som mal miestami pocit, že sa nachádzam na premietaní
Jurského parku 3. K tomu všetkému treba ešte pripočítať absolútne bezvýrazný herecký prejav hlavného predstaviteľa -
Matthewa Brodericka (Vojnové hry, Cable Guy), o vedľajších úlahách sa ani radšej nezmieňujem. A tak sa zdá, že jediní,
ktorí si tú deštrukciu Manhattanu užili naplno, bola Godzilla a Jean Reno, ktorý v úlohe francúzskeho
tajného agenta podal ako zástupca ľudského hereckého osadenstva zďaleka najlepší výkon zo včetkých.
Aj napriek značnej a do očí bijúcej nedokonalosti filmu, musím priznať, že sa mi jedna jeho sekvencia veľmi páčila
a budem na ňu ešte dlho spomínať, ako na veľmi zdarenú. Je to ten veľkolepý Godzillí skok ponad nádražie rovno do rieky
Hudson. Takú krásnu šípku do vody by mu mohli závidieť aj profesionálni water jumperi. Tento moment filmu,
vcelku slušné efektíky a filmu sa hodiaca miestami dobrá hudba sú príčinou, že som Godzille udelil
"až" 3 body.
ORIGINÁLNY NÁZOV: |
GODZILLA |
krajina, rok výroby, dľžka: |
USA, 1998, 130 min. |
Odporúčaná prístupnosť: |
prístupný |
Réžia: |
Roland Emmerich |
Scénar: |
Dean Devlin, Roland Emmerich |
Hrajú: |
Godzilliak Godzillovič Godzillovský, Matthew Broderick, Jean Reno |
Premiéra: |
17. septembra 1998 |
Distribučná spoločnosť: |
ITA SLOVAKIA
|