R A V E N 7

D R A C U L A


Nie je to až tak dávno, čo českou kultúrnou scénou otriasli fenomenálne muzikály - Jesus Christ Super Star, Hair, Dracula ...

Z nich posledný spomínaný žne úspechy naďalej a navyše, autori a majitelia práv zo spoločnosti ATC sa rozhodli, že Draculu presťahujú aj do iných krajín, ba aj na iné kontinenty. Prvým skúšobným kameňom sa stala krajina, ktorá je Čechom kultúrne aj jazykovo najbližšia - a síce Slovensko. Prvýkrát sa Dracula na našom pódiu v Bratislavskom Istropolise objavil koncom minulého roku a najnovšie sa v septembri objavil znovu a okrem českých sa v ňom objavili aj slovenskí herci, ktorí postupne majú prebrať celý repertoár a úplne nahradiť Daniela Hůlku a spol.

Cieľom projektu je, aby dietko podľa mňa geniálneho režiséra Jozefa Bednárika, zdomácnelo aj na slovenskej pôde a so slovenským hereckým obsadením.

Motív muzikálu vychádza z knihy Brama Stokera s rovnakým názvom - čiže Dracula. Ide o šľachtica z rumunskej Transylvánie, ktorý za svoje kruté činy je potrestaný večným životom v tme, živiacim sa ľudskou krvou.

A o tom, ako to vlastne bolo a o utrpení samotného grófa Draculu a ľudí, ktorí ho mali radi, je vlastne aj celý muzikál. Lebo naozaj, ide v ňom o lásku idúcu až za hrob a cez stáročia, o lásku, ktorá sa nebojí žiadnej obete a samozrejme o trest a odpustenie.

Muzikál sa nezaoberá tým, či boli činy Draculu kruté, zaoberá sa utrpením človeka, ktorý si cez stáročia svojho života uvedomí aké zlo páchal a pácha, a aj napriek tomu, že sa mu bráni, naďalej mu podlieha. Aj keď v jednom momente si autori neodpustili hodnotenie jeho činov, keď v poslednej scéne obžaloby Draculu vystupujú ľudia za a proti nemu a šašo, kedysi verný sluha, prerečie podľa mňa múdru vetu: "Střílet děti ani židy nikdys nenařídil, ač si vraždil po staletí, byl jsi vlastně břídil, jinčí machry znám ..."

Tento muzikál som videl už dvakrát - raz v Prahe v sále, do ktorej sa vojde cca 3000 divákov (a bola vypredaná) a, samozrejme, nemohol som si nechať ujsť príležitosť a videl som ho aj v Bratislave. V Prahe účinkovali len českí herci - Daniel Hůlka, Jiří Korn, Leona Machálková... Nezažil som Lucii Bílou a dodnes ma to mrzí. Aj keď Machálková bola vynikajúca. Ale Bílá je Bílá, že áno?

V Bratislave som zase zažil obsadenie z väčšej časti slovenské - Lucia Šorálová, Jozef Gallovič, Katka Hasprová, Helga Kovalovská, Marta Polakovičová, Miroslava Marčeková ... Našťastie (?) alebo nanešťastie (?) Draculu hral Daniel Hůlka. Aj keď, aj jeho má na Slovensku nahradiť František Ďuriač a, priznám sa, som zvedavý aký bude, lebo podľa mňa NIKTO iný nemôže nahradiť Daniela Hůlku, ktorý je právom považovaný za najväčší objav tohto muzikálu. Skutočne Draculu hrá a spieva ako malý boh.

Réžiou slovenskej verzie bol Bednárikom poverený Ľubomír Fritz a choreografiou Peter Vrátil.

Aký bol výsledok ich práce? Nielen ich, ale aj hercov a všetkých, ktorí nie sú vidieť (osvetľovači, hudobníci, dirigent ...)? Nedá mi, aby som neporovnával. Českú verziu so slovenskou.

Pocit z Prahy? Vynikajúce dielo, perfektný spev, scéna. Keďže predstavenie sa konalo v obrovskej sále pražského výstaviska, divák sediaci ďalej od pódia (to bol môj prípad - predposledná rada) je nútený vnímať dielo skôr ako celok a nemá možnosť všímať si detaily a už vôbec nemá možnosť posúdiť herecké majstrovstvo účinkujúcich. Napriek tomu vo mne predstavenie v Prahe zanechalo len a len kladné pocity a kazeta s piesňami z Draculu u nás doma potom dlho hrala takmer neustále.

Pocit z Bratislavy? Scéna takmer rovnaká, komornejšia atmosféra, a menšia sála - jednoznačne príjemnejší prvok. Sedel som v tretej rade a tak som s napätím sledoval herecké majstrovstvo účinkujúcich - výrazy tvárí, pohyby, gestá - čiže veci, ktoré som v Prahe nemal možnosť vidieť. Spev - to je v muzikále najdôležitejšia oblasť - tak ten je jednoznačne vynikajúci. Každý z účinkujúcich predviedol kus svojho majstrovstva a napríklad taký Jozef Gallovič v trojúlohe šašo - chromý sluha - profesor predviedol výkon porovnateľný, ak nie lepší, než Jiří Korn. A nymfy v slovenskom podaní? (Helga Kovalovská, Marta Polakovičová, Miroslava Marčeková) Tak tie sú určite lepšie než nymfy z pražského predstavenia. Katka Hasprová v úlohe Adrieny podala trochu rozpačitejší výkon, ale len v porovnaní s perfektnými výkonmi ostatných účinkujúcich. Bola však o čosi horšia než Machálková. A takto by som mohol pokračovať, ale nechcem.

Čo chcem, je odporučiť vám toto predstavenie. A keď už tam budete, nepozerajte sa len na hlavné postavy, sledujte aj, čo sa deje okolo nich, lebo režisérske majstrovstvo sa neprejavuje len tým, že dokáže perfektne viesť hlavné postavy, ale aj tým, že aj ostatné osoby, pohybujúce sa na javisku, hrajú svoju úlohu a nie sú len do počtu, nie sú krovie. A v tomto diele skutočne každý, kto stojí na tých doskách znamenajúcich svet, hrá. Hrá s veľkým H. Viem, lístky nie sú lacné (od 100.- do 580.- SK), ale za svoje peniaze dostanete skutočne kus umenia, odnesiete si kus lásky k umeniu, ktorý herci rozdávajú celými priehrštiami.

Ešte stále toto čítate? Bežte sa predsa postaviť do rady na lístky, neváhajte!

mmm

NÁZOV
DRACULA
Režisér:
Ľ. Fritz (poverený J. Bednárikom)
Choreografia:
P. Vrátil
Dracula:
Daniel Hůlka
Adriena:
K. Hasprová
Šašo - sluha - profesor:
J. Gallovič
ZHRNUTIE
Aj tak sa mi po D. Hůlkovi najviac páčili Krvinky ...

9/10