New York. Mesto všetkých nerestí. Veľkolepá metropola rozrastajúca
sa do nebeských výšin, nad uplakané oblaky, nad nepriehľadné vrstvy
šedivého smogu - K nedosiahnuteľným hviezdam...
New York. Mesto, v ktorom NIČ nie je nemožné.
V ktorom zákazníci padajú taxikárom priamo od boha.
V ktorom existuje jedno dôležité pravidlo.
Ak sa ti nechce zachraňovať svet, nenechaj si rozstrieľať auto.
Jedného krásneho mrazivého dňa sa v ňom stretli dvaja ľudia. Vlastne -
Oni sa v ňom nejakí tí okoloidúci stretávajú neustále (hlavne dvaja),
ale táto dvojica bola zvláštna. Nezišli sa LEN TAK, nepozdravili sa,
nepodali si ruky... Všetky tieto formality múdro preskočili a namiesto
klasických úvodných kravín na privítanie sa prvý z nich bez zaváhania
posťažoval tomu druhému:
Bože ten Orzyn je ale chuj. Prečo nemôže začínať
recenzie tak, ako má?
Fico, ten kľudnejší z nich, len nedbanlivo pokrčil plecami.
Nuž, to máš tak, povedal.
Zasa musel zachraňovať svet.
Mäkne mu z toho mozog.
Tak veru. A k tomu aj to plagiátorstvo...
To človeka dokáže zdeptať.
Hm. Predstav si, že toť včera...
Strašné.
...to kto povedal?
Pomaly si začínam pripadať ako nejaký chorý postmodernistický recenzent.
Chudáčik náš malý ;)
NEZNÁŠAM POSTMODERNU, aby bolo jasno.
No čo už. Ako Fico naznačil - znova sa budeme baviť o niečom miliónkrát
videnom, neoriginálnom, otrepanom. Akoby to však nestačilo, tentoraz
sa bude jednať o hru spracovanú podľa FILMU; o hru so všeobecne známym
"príbehom" a so spracovaním, ktoré by sa v skratke dalo popísať slovami
"maximálne zjednodušené Dark Forces 1 videné očami tretej osoby
(ála Tomb Raider), obohatené o nutnú dávku braku a neúmerných
hardwarových nárokov."
Dámy a páni, prosím aplaus, je tu...
5th ELEMENT!
{ ...môj ty Jozef, keby som tuná ukončil recenziu,
vadilo by to niekomu? }
KORBEN A JEHO HRB
Nikdy by som nepovedal, že rozprávať o niečom, čo vážený čitateľ
dokáže okamžite zaškatuľkovať podľa prvého dostupného obrázku,
bude také ťažké. Rozhodne nie po zhliadnutí Deer Huntera 2, oproti
ktorému je aj Minesweeper plnohodnotnou komerčnou hrou. Žiaľ, v
prípade 5th Elementu je to skutočne tak.
Jeho príbeh (ak to zvláštne bezduché čudo tak vôbec môžeme nazvať)
už určite všetci poznáte naspamäť. Hier neznalých bude musieť uspokojiť
konštatovanie, že sa jedná o zdegenerovaný hybrid vskutku vkusného
filmového originálu, ktorý sa s radosťou po prvom dni hrania kamsi
akosi vytratí. S kľudným svedomím vás môžem upozorniť akurát tak na
šikovne zostrihané scény ukradnuté zo samotného filmu... To ostatné
je už len prekrútená fraška siahajúca na dno hráčových predstáv o
ideálnej atmosférickej gamese. Roztomilú rozprávkovosť Bessonovho
diela zvýraznenú riadnou dávkou franzúzskeho ľahkovážneho podania
nahradila odpudivá naivita; dejová línia ustúpila pred úchylným
brífingom. Vytvoreným na úrovni "len aby bolo v reklame čo spomínať".
Vrcholom tuposti autorov tejto hry sú levely zostavené bez štipky
inovácie, bez jedinej novosti. Kam sa pozriete, zočíte len samé
klišé, klišé, všade samé klišé. Tu budete preskakovať po výčnelkoch
trčiacich v nebezpečných výšinách (akoby sme toho už nemali dosť v
Tomb Raiderovi), onde sa budete po milióntykrát štverať po škatuliach,
aby ste mohli zapnúť nejaké to tlačítko... Jediným svetielkom nádeje
pre zmenychtivcov sú príležitostné futuristicko - nerealistické scény
aspoň trochu obohacujúce nekonečné vlny nudy a stereotypu o nepatrný
zlomok atmosféry filmu. Či to je však plus hodný vášho záujmu - to
musíte posúdiť sami.
LEELOO A JEJ... HM... LEELOO A PRÍSTROJ
Hemh. Už vidím tie rozvášnené davy vymetených mozgov vyrevujúcich,
sťaby im samotný Božský Marketing do úst slová vkladal:
Načo je nám príbeh? Načo je nám atmosféra?
Preč s nimi! My nič také nepotrebujeme, my chceme to fiktívne čudo v
odborných kruhoch zvané hrateľnosť! Gŕŕŕ! Dej zbytočne odďaľuje akciu!
Preč s dejom! Popravme scenáristov! Vyvraždime Orzynov! Upáľme Brdecov!
V mene spravodlivosti, DAJTE NÁM DOBOHAVÁŠHO ZBRANE!!!"
V poriadku, uznávam, že vám akčným censored
je schopná dejová línia a dobodky prepracované levely skôr na prekážku
ako k úžitku, tož prejdime k mojej nie až tak veľmi obľúbenej, zato v
akčných hrách zrejme najdôležitejšej téme (hlavne ak sa jedná o plagiát ;).
Ku spracovaniu.
O tom už predsa hovoril?!
Buď ticho, mäkne mu mozog.
Ale...
Tie hlasy sú trápne. Asi ich zruším.
...keď tu zrazu padol na New York strašný šuter i zničil každý donebasaškriabajúci
mrakodrab, i vyhubil každú živú a neživú bytosť...
Hm. Fico?
No?
Nás prečo vynechal?
To chce kľud.
Raz. Dva. Tri.
5th Element je, ako som vám už mal tú česť naznačiť, trojrozmerná behačkovo
skákačková mlátičko strieľačka s Dark Forcesovskými jednoduchými mozgodrtičskými
problémikmi (tlašítka, výťahy, teleporty...). Na svoju postavičku (Bruca Korbena
alebo Leeloo Croftovú) sa pozeráme okom "inteligentnej" kamery - tzn. že
prevažnú časť hry strávime obdivovaním ich chrbtov. Aj napriek prítomnosti
dvoch výhľadových módov. Dôvod, PREČO by mali byť hrby hlavných hrdinov
dôležitejšie ako to, čo hráčom tak vehementne skrývajú, som bohužiaľ neodhalil
(ani po niekoľkých dňoch náročných výskumov), no mám pre vás aspoň jednu VEĽMI
pravdepodobnú teóriu:
Práve hlavné postavy sú na celej hre najkrajšie. Detailne prekreslené, nikdy
sa nerozpadajúce, dokonale rozanimované, dokonale polonahá...
Čo že to? O čom točí?
Aha ho, ako sa červená :)
Kto?
... :)
...ok, povedzme si to narovinu (skôr ako na tých parchantov postnewyorkských
poštvem godzilu). Na celej hre stoja za zhliadnutie len Liluškine nohy. Toť
fakt, ktorým si 5th Element vybojoval šestku. Toť fakt, o ktorom svedčí aj
skutočnosť, že akonáhle sa ujmete moci nad Brucom, zábava počne niekde viaznuť
a po niekoľkých minútach nudného pobehovania, vyvražďovania, rozkopávania sa
rozhodnete na deň-dva dobrovoľne zakysnúť. A práve to je to, čo sa vám v
misiách s Leeloo nikdy stať memôže - Ba naopak. Prejdete ich až prirýchlo.
Nepomôže vám ani výborná vymoženosť nesejvovania počas samotnej hry (resp.
sejvovania až po "dobehnutí do cieľa"), nepomôže vám ani gradujúca obtiažnosť.
Pani Liluška je skrátka a jasne tým jediným, čo drží Piaty Element nad
hladinou nezaujímavého braku - Svižná, ľahko ovládateľná čučoriedka ochotná
v chabom šate poskakovať aj tam, kde by zdravý človek po piatich minútach
zamrzol... Tož, veď čo by už len neurobila pre hormónmi zmietané masy; niečim
predsa treba ľuďom vynahradiť "to ostatné" - druhoradé: Jednoduché objekty,
jednotvárne textúry, nulové využitie 3D akcelerátorov... Hm. Využitie 3D
akcelerátorov... Skôr, ako zabudnem, asi by som vás mal oboznámiť so skutočnosťou,
že ak nevlastníte nejaké to hyper3D čudo, 5th Element nerozbeháte. V prijateľnej
forme. Toť ďalšia z nerozľúštiteľných záhad, ktorá sa na našej krpatej Zemičke
počína objavovať stále častejšie; záhad, ktoré nemajú a ani nikdy mať nebudú
svoje riešenie. Márne sa budeme neustále pýtať PREČO?,
márne budeme škomrať o odpoveď.
Grafika Piateho Elementu je mierne povedané predpotopná. Textúry sú jednoduchšie
ako v starom Dukovi 3D; občas som mal dokonca pocit, akoby ani žiadne neboli.
Svetelné, dymové atp efekty sú samozrejme snom do tretieho tisícročia. Sic nejaké
nájdete, ale... Ale.
Pýtate sa - tak ako ja - kvôli ČOMU teda 5th Element tak nutne potrebuje doping?
Kvôli jej nohám, vy buci!
No, erm, snáď nám Fico nechce nahovoriť, že kvôli Leeloo si majú hráči kupovať
o dve triedy lepšie počítače?!
Nuž, je to tak.
Pch. 5th Element potom museli programovať strašní kreténi.
Prednedávnom si im vychválil Ultimate Racing PRO.
Šaliem. Určite šaliem. Buď ja alebo zvyšok sveta.
Ty. Inak by sme tu my dvaja neboli.
Tak veru. Mäkne ti mozog.
Mal by si menej zachraňovať svet. Skús sa na to
všetko raz vybodnúť, ľudia to určite zvládnu aj bez teba...
Chcelo by to zopár dní v prírode. To pomáha.
Hm. S Deer Hunterom 2 zvládneš všetko...
NIÉÉÉÉÉÉ!!!
NÁZOV |
5th ELEMENT |
TYP |
3th PERSON HYPER ACTION |
VÝVOJÁR |
KALISTO |
DISTRIBÚTOR | |
KONFIG |
PENTIJUM 200, 32 MB RAM, 3D KARTA |
3D KARTA |
!!! NUTNÁ !!! (CEZ D3D) |
ZHRNUTIE |
Ďalší akčný brd. |