Nechápem to...
Mali by sme sa nad sebou zamyslieť. Myslím, my - gamesníci. Že prečo? Pretože keď dodýchate pri hraní, nepomôže Vám ani sejvnutá pozícia! Nepripadám si ako fyzicky či duševne "citlivý" alebo inak narušený, povinné varovania o hrozbe epilepsie na akčných hrách, joystickoch atď. nečítam, Mr. Parkinson sa zatiaľ našťastie nedostavil... Roky usilovného čumenia na monitor, mlátenia do rôznych vstupných zariadení a chuť hrať akčné dusby typu doom ma zatiaľ nepripravili o rozum, o zrak a ani o radosť hry z normálneho fotbalu; aj keď neviem prečo mám občas taký pocit, že niekto stojí 5 metrov za mnou a každý okamih to do mňa napáli obťahovačkou (trojkou :) a môj mozog sa rozletí...
"Some of these guys will never make it done..."
Nie, nemusíte sa obávať, že Vám poradím prestať s hraním. Taká ohavnosť - človek sa predsa hrá celý život, ide len o to, nájsť tú pravú (hru :). A preto je tu aj tento článok. Dopredu Vám hovorím, že recenzovanú hru - TOCA 2 - odporúčam všetkými desiatimi, ale zároveň k nej pribalujem povinnú duševnú hygienu pri dusení, pretože...
...TOCA2 je až moc dobrá. Chytí Vás za pačesy a nepustí, kým Vás hráčsky nevyžmíka... Ak máte radi automobilové preteky, či už rally, formule alebo hocičo medzi (ako napríklad Need For Speed), tak čítajte ďalej. V opačnom prípade do skorého videnia. :)
Všetko, čo sa blyští, bude asi zlato (leda ak Vás podviedli)
Najlepšie je začať vonkajším pláštikom hry. Ak stretnete peknú babu, tiež je to len ten zovňajšok, ktorý si prvý všimnete (nepoviete si "Wow, tá má ale dobrú povahu..." alebo "To je teda úprimná ženská!").
Toca 2 Touring Cars Vás prekvapí skvelým, napumpovaným introm, ktoré si koleduje o aspoň priemerne silný subwoofer... Zaujímavé na tom intre je, že neviete presne povedať, či sú to zábery z hry alebo nafilmované, resp. inak narenderované. Niekto si môže povedať, "hmm, intro zvyčajne býva namakané, som zvedavý na tú úbohosť v hre..." a potom bude sakra prekvapený, keď si dá prvý time-trial alebo čokoľvek iné.
Hra podporuje Direct3D, takže nemusíte mať ani špeciálny 3D-akcelerátor, aby ste si na nej pochutnali. Druhá vec je, že bez akcelerátora treba mať aspoň tú pé dvojstovku. V grafickom menu hry sa dá nastaviť pomerne veľa optionov - pomocou nich si ľahko nastavíte ten správny pomer cena/výkon oops. :) kvalita/rýchlosť. Pri nastavení najlepšej kvality grafiky TOCA2 exceluje. Totiž, nie že by spustila excel, ale je sa na čo pozerať...
Autá sa podobajú na ich originály, sú pekne zaguľatené (tam kde majú byť :), sklá sú priehľadné, takže vidno dovnútra auta, kde kupodivu sedí vždy nejaký maník s prilbou na hlave (že by baník?) a hádže ho to raz sem raz tam... vždy podľa okolností. Niekto z autorov hry asi dačo čítal o fyzike (minimálne :), pretože inak by sa nesprávali pandrláci a vôbec autá tak realisticky.
"...but in the process, they have been the true renegades..."
Páči sa mi, že keď si dáte interný pohľad z auta, tak vidieť v zákrutách čo robí so šoférom odstredivá sila - väčšinou to vyzerá tak, že ruky kŕčovito zvierajúce volant sa naňho divoko sápu raz z jednej strany inokedy z druhej. Je to možno maličkosť, ale priblblý pohyb hráča (tentoraz Vás) kopírujúci smer auta (alebo ešte priblblejšie otázky typu "Musíš sa pritom tak nakláňať?..." resp. "pozor, aby si zas nezletel zo stoličky...") sú potom úplne samozrejmé.
Auto sa pri zrýchľovaní a zpomaľovaní a pri jazde cez vyvýšené okraje zákrut všelijako nakláňa a to ste ešte na ceste! Ak zídete z cesty na trávu, piesok, blato, proste von z dráhy, tak sa auto väčšinou roztočí a pri troche štastia nenarazíte v plnej rýchlosti do mantinelu ale iba v polovičnej. :) To sa potom začne auto rozbíjať, krčiť a inak deformovať. Je to tak dobre urobené, že niektorí jedinci si zrejme "toku 2" zahrajú už len kvôli tomuto. Pri drsnom predbiehaní sa najprv autá zopárkrát naťuknú, za sprevádzajúceho iskrenia a odlietavania zrkadielok odpadnú aj iné časti, trebárs blatník... Takže ak uvidíte pred Vami takéto ekšn, spravidla si dvakrát rozmyslíte, či sa pustíte do zúrivého predbiehania bez brzdenia alebo počkáte na lepšiu príležitosť. Druhá vec je, že za agresívnu jazdu v šampionáte dostanete en passant varovanie a za niekoľko varovaní sú body dole. Našťastie (alebo bohužial?) sa mierne zkracovanie trate netrestá, až na príliš okaté vynechanie celej časti okruhu, if any (vtedy sa zobrazí "missed lap" a idete znovu :).
Hra sa ovláda z jednoduchého menu, ktoré doprevádza pohodový saxík. Pripomína mi to Pavlovov reflex - stačí zahodiť problémy, posadiť sa do kresla a táto muzička, ktorá Vás bude sprevádzať veľmi často, si Vás získa. Zostáva už len dozvedieť sa niečo o jendotlivých tratiach, nadefinovať si ovládanie, vybrať si auto a ide sa na vec.
Nie je všetko také, ako sa nám to zdá (ale TOCA 2 je fakt cool!)
Hrateľnosť je zaručená.
Dôkazom sú aj moje úvodné riadky tejto recenzie a fakt, že som sa viacejkrát pri hraní šampionátu pristihol, že vôbec nedýcham! Vážne! To som na dlhších rovinkách rôzne púšťal joystick, aby som sa mohol konečne poškriabať kde ma svrbelo, núdzovo som zásoboval moju telesnú schránku kyslíkom a zúfalo som ignoroval žalúdok, ktorý mi už dlhú dobu dával najavo, že už by bolo načase niečo pojesť. Moja milá ségra, ktorá býva v miestnosti vedľa, všetko samozrejme počuje, pretože v ružinovských bytoch zrejme niekto ušetril na poriadnych, tučných stenách. Asi to musí byť dosť nuda počúvať stále stupňujúci a klesajúci hukot motora, občasné zaškrípanie pneumatík, cvakanie prevodovky a nepravidelné hlučné nadávanie na #$&):! vodičov predo mnou, ktorí do mňa vrazili a ani ma nepočkali...
Druhý deň mi povedala, že sa o mňa bála, pretože si myslela, že mám problémy s dýchaním. Vraj bolo po ukončení preteku vždy počuť hlboké nadýchnutie, ako keď niekto lapá po vzduchu... :) Každopádne si od týchto čias zapamätám, že "toku2" nebudem hrať do noci, alebo že sa aspoň pred tým poriadne najem a dám si pozor, aby som používal pľúca keď nie v zákrutách, tak aspoň v pitoch a na rovinke. :)
V "toke dvojke" je možné hrať veľa druhov pretekov, všetky sú samozrejme niečím zaujímavé. Od time trial-u, kde sa väčšinou učíte každý meter dráhy naspamäť, a špeciálneho time trial-u, kde dostanete nejaký čas na spôsob arkádových checkpointov na to, aby ste prešli jedno kolo (tento čas sa zakaždým zkracuje) cez pursuit mód pre dvoch hráčov, kedy prvý z hráčov, prejdúci cez čiaru checkpointu spustí jeho odpočítavanie druhému hráčovi až po ľubovolne nastaviteľný single race a najhlavnejšie preteky hry - support car championship, kde v zápasoch rovnakých áut máte možnosť získať (odomykať) nové autá a touring car championship s dlhými pretekmi, v ktorom môžete vyhrať okrem cenných medailí a prestíže aj nové, zaujímavé trate.
Podstatné je, že máte v single playeri dlhú dobu čo robiť a chvíľa, kedy už pre Vás hra nebude mať nič nové, je pekne v nedohľadne. Inými slovami, je nad čím sa potiť. Ak napríklad hráte single race, tak máte najprv možnosť hrať len novice - tam sú počítačové autá dosť pomalé a predbehnúť ich nie je problém. Obtiažnosť "experta" dostanete, až keď dokážete, že viete napráskať medium a to už nie je len tak med lízať. Vyhrať v expertovi si vyžaduje dokonale poznať trať a neurobiť snáď ani jednu jedinú chybičku (...a obávam sa, že aj občas nedýchať :).
Počas šampionátu je nevyhnutné v určitej fáze hry navštíviť pity - a je to zábava. Váš tím Vás buzeruje cez vysielačku každú chvíľu (no, nie je to buzerácia, naopak - sú to väčšinou postrehy, ktoré Vás majú podržať, pomôcť Vám :) ale zvoliť si okamih výmeny pneumatík a ich typ je na Vás. Podotýkam, že počasie sa kľudne môže v rámci jedného preteku zmeniť, a to trebárs z hnusne zamračenej oblohy do dažďa, ktorý sa plynule zmení na burácajúcu búrku s tým, že neskôr sa stihne aj mierne vyčasiť. To celé samozrejme v rozpätí 12 kôl, ak máte smolu. Inokedy je počasie pokojnejšie, ale ajtak treba rozmýšľať kedy prezuť a do čoho prezuť. Ešte sa musím vrátiť ku komunikácii s Vaším tímom cez vysielačku. V hre je nahratých milión päťsto tisíc komentárov, či už sa jedná o varovania ohľadne zmeny počasia, o aktivity iných áut (vrátane Vášho druhého auta v tíme) v pitoch, o rôznych haváriách a zapchatých častiach trate, rozliatom oleji atď. Prípadne Vás tím len tak kontaktuje po nejakom náraze alebo poškodení, prípadne po hodinách ukončených 50 metrov v tráve s tým, že si môžete začať pripravovať výhovorky... Upozornenia typu "nezabudnite, že musíte skončiť aspoň na treťom mieste!" a podobné padnú tiež vhod. Niekde v GameStare som čítal, že vraj komentár je slabšie urobený, lenže si myslím, že ho mal Béla Nemeshegyi buď vypnutý alebo očakával komentár ako pri fotbale... Nie, toľko rečí by bolo zbytočných, už beztak sa na zvukoch museli autori namakať, dôkazom je aj priložený tiff.wav, v ktorom je vyše pol minúty žbleptov mierne na*raného komentátora... :) Určite si to vypočujte...
Ako som spomenul, odomykanie tratí a áut je jednou z vecí, ktoré motivujú k lepším výsledkom. A že sa to oplatí! Medzi automaticky prístupné autá patria: Audi A4, Ford Mondeo, Honda Accord, Nissan Primera, Volvo S40, Vauxhall Vectra, Peugeot 406 a Renault Laguna. Nových áut je k dispozícii tuším sedem a okrem pôvodných ôsmych tratí si môžete probnúť aj niektoré z desiatich bonusových. Až na maličkosť, že z tých desiatich možno polovica sú vlastne jednotlivé varianty test-tracku, čo je testovacia dráha pri voľbe test-track (čo je druh preteku, na ktorý som pri ich vymenúvaní zabudol :). Z ostatných nových tratí som videl len dve, o ktorých nemienim nič prezrádzať, akurát môžem povedať, že potešia... :) Takisto občas pri šampionátoch (ak si to zaslúžite :) dostanete cheat kódy, ktoré sú viac-menej len taká hovadinka.... ale aj tie potešia a vôbec - darovanému čítkódovi sa na zuby nepozeraj....
Ovládanie hry je super, na klávesnici môžu hrať kľudne aj štyria (je tu možnosť split screenu pre štyroch hráčov naraz!) a aj keď je ovládanie áut s keyboardom vo svojej podstate najhoršie (najviac flekuje), dajú sa aj tu nastaviť tri úrovne citlivosti. Takisto môžete použiť aj iný device, ak máte force feedbackový volant alebo joystick, tak máte štastie - hra FF podporuje, aj keď len tak, aby sa nepovedalo (joystick je voľný, jemne sú cítiť nárazy; drnčanie o zubaté okraje zákrut a šmýkanie na tráve je už lepšie...). Celkove povedané, podpora viacerých hráčov na jednom počítači je zvládnutá výborne - ak môžete zohnať (okrem Vás) ďalších troch, dvoch alebo aspoň jedného sparing-partnera, v "toke dvojke" nemáte problém si to rozdať aj bez siete. (No, ak ste zohnali sparing-partnera opačného pohlavia, je mi jasné, že si to vo "dvojke" môžete rozdať bez siete hocikedy, ale o tom potom ... :) Hra po sieti je samozrejmosťou a už sa teším, až sa mi naskytne príležitosť si to s niektorými ľuďmi rozdať (pozdravujem Ivana :) a využiť tak skúsenosti, ktoré som získal pri ťažkej, namáhavej a hlavne veľmi zle platenej (dexempo zadarax) práci recenzenta hier :).
"...and the true rebels always work alone, anyway."
Outcome:
Nádherné, realistické a pritom nekonečne hrateľné autá, kde si zajazdíte na moderných, existujúcich autách ako ford mondeo, audi a4, atď. (ale aj na iných, až keď sa k nim poctivo "dopracujete"). Zábavné aj single player vďaka rozmanitosti typov pretekov. V hre po sieti - lahôdka. :) Čo ešte chcete?
NÁZOV: | TOCA 2 |
TYP: | AUTOMOBILOVÉ PRETEKY |
VÝROBCA: | CODEMASTERS |
DISTRIBÚTOR: | CODEMASTERS |
OPERAČNÝ SYSTÉM: | MS WIN9X - táto kolonka je vtipná... MS má aj konkurenciu? |
ODPORÚČANÝ KONFIG: | P200, 32MB RAM (+/-) |
3D KARTA: | D3D (čiže nemusí byť HW 3D akcelerátor) |
ZHRNUTIE: | ak automobilové preteky, tak TOCA 2! |