HARDVÉROVÉ PRETEKY
Ešte sme sa poriadne nestihli spamätať z príchodu posledných, nadupaných, 32 megových grafických kariet s ultra rýchlymi
čipmi schopnými vykreslovať stále viac miliónov trojuholníkov za sekundu spolu s kopou ďalších "třešnička na dorte" efektov,
bez ktorých to samozrejme nie je ono a už sa na túto jeseň chystajú chipy nové. Aby sme spomenuli zopár súčasných a vlastne
stále ešte celkom nových: na prvom mieste tróni nVidia s TNT2, ktorej na päty nebezpečne
šlape Matrox s G400, za nimi pomaly dobieha Voodoo 3, ktoré však nepozná ani 32 bitovú grafiku ani 32 pamäte, zatiaľ, je to
však stará známa značka a som si istý, že 3dfx na ňom neprerobia.
Pokrivkávajúcich účastnikov treba tiež spomenúť, napríklad Savage4 od S3, ultra rýchly, bohužiaľ, iba v nízkych rozlíšeniach
so svojou sľubnou technológiou S3TC (určitý druh stratovej kompresia textúr) a čo je dôležité za veľmi slušnú cenu. Technológia
S3TC skoro určite nezapadne prachom, pretože aj ďalší výrobcovia oznámili podporu podobnej kompresie vo svojich
nasledujúcich generáciach grafických čipov.
Pozrime sa teraz na tie ozajstné novinky, ktoré už čoskoro budú ťahať peniažky z našich ošúchaných a často
prázdnych ;( bankomatových kariet.
Voodoo4, prezývané Napalm...
... bude pekelne rýchle, tak ako aj všetky predchádzajúce chipy od 3dfx. Podľa anonymného firemného zdroja, ich cieľom je
800 Mega pixelov za sekundu (zdá sa to veľa, ale taká Sony nedávno oznámila špecifikáciu Playstation 2, ktorá by mala mať
1.2 Gpixelu/sek !!!). Pri takejto rýchlosti by bol Napalm dvakrát tak rýchly, ako súčasné najrýchlejšie chipy. Tento
obrovský výkon bude schopný rozlíšenia 1600x1200x32 s dostatočným množstvom frameov za sekundu. To však nie je všetko.
Dokonca sme počuli chýry, že Napalm bude schopný SLI - to jest vysnívaná skratka každého správneho 3D hráča v posledných
rokoch - dve spolupracujúce karty v jednom systéme. Čo sa bude diať potom si neodvažujem ani predstaviť.
Voodoo 3 bolo silno kritizované za nepodporovanie 32 bitovej grafiky a niektorých pokročilých grafických efektov
(bump-mapping, stencil buffer). V súčasnosti by to nebol až taký problém, ale koncom roku keď má vyjsť, napríklad, taký
Quake III: Arena, to už problém bude. A preto všetko, čo bolo Voodoo 3 vyčítané, bude zahrnuté v tejto novej
generácii.
Okrem obrovského výkonu a podpory 32 bitovej grafiky, bude mať Napalm plug-in socket na pripojenie co-procesora pre
3D geometriu (transform and lightning alebo T&L). Podpora T&L bude aj v novej verzii DirectX číslo 7. Voodoo4 bude
podporovať AGP 4x, čo mu sa nedá čudovať, pri rýchlostiach ktoré dokáže vyvinúť.
Toto je zatiaľ vše, čo sa nám o novom Voodoo mastrovi podarilo zistiť. Vyzerá veľmi zaújimavo, ale bude sa musieť
posnažiť, pretože konkurencia nikdy nespí a taká nVidia už tiež veselo vyvíja novu generáciu svojej Rivy, o ktorej si povieme
práve teraz kúsok nižšie...
...nVidia a jej NV10
NV10 je kódové označenie chipsetu novej generácie od nVidie, najväčšieho konkurenta 3dfx a ich Voodoo série. Jeden z
architektov ho nazval "graphics processing unit" alebo GPU, pretože bude mať dvakrát viac traznistorov ako procesor
(CPU) Pentium III.
Okrem obrovského výkonu bude NV10 schopný z veľkej časti odlahčiť prácu procesora, čo by malo výrazne zlepšiť grafiku
a uvoľnením CPU počítača, by sa zväčšil priestor na spracovanie, napríklad, umelej inteligencie (artificial intelligence = AI)
postáv v hre.
Podľa nVidie, hlavným cieľom NV10 je prebranie počítania 3D geometrie, ako sme vyššie spomínali T&L, na seba. V súčasných
PC systémoch až tri štvrtiny vypočetného času CPU "zožerie" práve rátanie takejto matematiky, nechávajúc všetko ostatné
v hre - ovládač, audio, detekcia kolízií, fyzikálne zákony atď. - na "kto si vydobyje viac".
Odbremenením výpočtu geometrie z CPU na NV10, hry budú schopné mať oveľa viac polygónov ako v súčasnosti, hovoria firemné
zdroje z nVidie. Tak napríklad, typická scéna z Quaka II má 3000 polygónov. A teraz si predstavte tú istú scénu z
10-krát viac polygónmi (!), čo znie naozaj lákavo. T&L podporujú obidve API (application program interfaces) DirectX 7.0 a OpenGL, takže hry využívajúce
tieto rozhrania, by mali byť v budúcnosti omnoho rýchlejšie a krajšie.
Je mnoho rýchlostí s ktorými treba rátať pri posudzovaní výkonu 3D chipov, ale dve z najdôležitejších sú počet vykreslených
trojuholníkov na obrazovke za sekundu (triangle rate) a rýchlosť ktorou sú tieto trojuholníky vyplnené tieňovaním a textúrami
(fill rate). Tradične sa 3D čipy viac koncentrovali na tú druhú z rýchlostí, na fill rate, aby mohli zobraziť čo najviac filtrovacích a
renderovacích efektov v čo najvyššom rozlíšení. Design NV10 sa má sustrediť práve na počet trojuholníkov a ak môžme nVidii veriť,
tak bude mať tri až päť -krát viac trojuholníkov ako Pentium III, ktoré zvládne okolo 5 miliónov za sekundu. Samozrejme
sa nezabudne ani na fill rate a ako nVidia konzervatívne predpokladá, rýchlosť by sa mala pohybovať okolo dvojnásobku súčasných
3D chipov. A čo sa dá robiť s toľkou rýchlosťou? Znovu sa nám tu objavuje rozlíšenie 1600x1200x32 so všetkými detailami ON
bežiacim úplne plynule. A znovu sa mi zbiehajú sliny.
Okrem vyššie spomenutého, bude NV10 zvládať všetky renderovacie funkcie najnovšieho DirectX 7.0 a tiež bude mať
podporu digitálnej televízie (HDTV), akceleráciu videa, colorspace conversion, atď. Podporovať bude štandard AGP 4x,
a takto dostávať dáta z pamäte až rýchlosťou 1.1 GB/sek. 350 MHz RAMDAC prevodník zabezpečí vyššiu obnovovaciu
frekvenciu pri vyšších rozlíšeniach. nVidia plánuje ponúkať NV10 v dvoch variáciách RAM, 32 MB a 64 MB. Podporovať
bude SDRAM a SGRAM a rozmýšľa sa aj o podpore Double Data Rate (DDR) SGRAM, ak bude dostatočne rozšírená.
Zdá sa, že firmy začali preteky o prelomenie 1 Gigapixelu/sek. Komu sa to podarí ako prvému, sa uvidí pravdepodobne už túto
jeseň/zimu. Bude to staré dobré Voodoo od 3dfx, ktorý celé toto 3D šialenstvo začal alebo to bude NV10
od firmy nVidia, patriacej v súčasnosti titul najrýchlejších 3D chipov? Len tak mimochodom, nikdy nesmieme podceňovať ani
ostatných hráčov ako je Matrox, S3 alebo ATI, pretože kto len na chvíľu zažmúri oči, môže byť ľahko zožraný nenásytnými vlkmi
kapitalizmu a trhového hospodárstva. Komu sa už z tých všetkých úžasných rýchlostí, podpory všetkých možných 3D vymožeností
točí hlava a nevládze držať krok, radšej nech niekde v útrobách svojho miláčika nájde zaprášený Shut Down. Občas to stojí
za to. Som si istý, že po novej generácií grafických čipov sa vývoj spomalí a my si budeme môcť na chvíľu vydýchnuť a nebáť
sa, kúpiť si novú grafickú kartu, len preto, že na budúci mesiac by už mohla byť príliš pomalá.
|