Volám sa Abe. Nič viac, len Abe z rodu Muddokonov, obyčajný Muddokon predurčený
pre neobyčajné veci. Priznám sa vám však, radšej by som nebol. Len pred malou chvíľou som
sa vrátil zo svojej poslednej Odyssey. To, že som prežil hroznú genocídu v Rupture Farms je
ozajstný zázrak. Ale keď som sa dozvedel, čo strašného sa zamýšľa s našou rasou musel
som niečo urobiť. Nemohol som dopustiť, aby nás odporní Glukkoni vyzabíjali kvôli ich zisku,
kvôli MuddokonBurgerom! S vypätím všetkých síl sa mi podarilo zachrániť svojich kamarátov
čakajúcich na istú smrť v mlynčeku na mäso a nakoniec aj zničiť celé Rupture Farms, aby sa už
nikdy nemohlo niečo také zopakovať.
Bol som hrdina. Všetci ma chválili, kričali mi na slávu."Záchranca, hrdina, nech žije Abe! sa
ozývalo zo všetkých strán. Sláva mi stúpla do hlavy a ja som sa začal potácať, všetko sa začalo
točiť, rozmazávať, až sa to zlialo do jednej veľkej masy hláv, rúk, očí, hurhaju. Spadol som
a stratil vedomie. A práve vtedy to všetko začalo.
Bolo to ako vo sne. Duchovia našich dávno mŕtvycb predkov sa začali zlietať okolo mňa. Zdalo
sa, že mi chcú niečo povedať. Najprv len ticho ševelili a pozorovali ma, vyzeralo to, že rozmýšľajú, ako začať.
Nebol to len obyčajný sen spôsobený množstvom prežitých zážitkov, bolo to zvláštne, bola to
iná "skutočnosť" a ja som to cítil a vedel. Nakoniec jeden z nich priletel bližšie. To čo povedal,
mi vyrazilo dych. Glukkoni sa rýchlo spamätali zo straty Rupture Farms a vymysleli nový spôsob
zárobku. Vymysleli si nový druh nápoja.
Naši predkovia, nami veľmi vážení a uctievaní, boli dlhé stáročia pochovávaní na
pohrebiská a tieto vždy boli a aj sú držané v posvätnej úcte. Ibaže kosti našich predkov
obsahujú špeciálnu látku, ktorú Glukkoni prídávajú do ich nového nápoja. Duch ma požiadal o
pomoc. Dovtedy nebudú mať oni pokoja, dokedy budú ich kosti vyhrabávané a zneužívané. A navyše
na všetky výkopové práce využívajú znovu Muddokonov, ktorým strašným spôsobom ubližujú a dokonca
niektorých aj oslepili.
Takáto žiadosť o pomoc sa nedala odmietnuť. Keď som sa prebral, zobral
som päť najlepších z Muddokonov a vydal sa do nového dobrodružstva - záchranu zotročených
kamarátov a večný pokoj našich múdrych predkov.
Ktorú z behačkoidných hier by ste zaradili vo svojej fiktívnej hitparáde ako tú "the best"?
Tú s ktorou pri hraní žánrovo podobných hier vždy porovnávate tie ostatné, tú o ktorej ste
zložili desiatky ód na radosť a tú, na ktorej pokračovanie čakáte ako na spasenie a
chvíľkové oslobodenie od reality?
U mnohých z vás by to určite bol práve Abe's Odyssee.
Možno by to nebola práve tá, ku ktorej sa každé ráno a večer pred spaním modlíte a ktorej krabicu
máte zavesenú nad postelou, ale som si istý, že patrí do tej skupiny hier, na ktoré sa tak ľahko
nezabúda. U mňa nie je zaradená medzi počítačové hry, ale medzi dokonalé umelecké diela. Sídli
na vrchole Olympu a ťažkú prácu bude mať tá, ktorá ju tam vystrieda.
Obrovský úspech prvého dielu bol spôsobený nádhernou grafikou, prepracovaným svetom Oddworld
a pútavým príbehom podávaným v pododobe špičkových filmov. Na toto všetko naväzovala
návyková hrateľnosť, umocnená tou správnou ponurou atmosférou.
Treba ešte pripomenúť, že Abeho
prvé dobrodružstvo je úvodom do pentalógie odohrávajúcej sa vo svete Oddworld a Abe's Exodus
je v podstate "obyčajným" datadiskom alebo bonusom, ako tomu hovoria sami autori. Tí ďalej
sľubujú, že po každom novom dieli príde jeden alebo aj viac bonusov práve tak, ako je teraz Abe's
Exodus. Nepredbiehajme však. Budúcnosť raz príde, to si môžme byť istí, venujme sa radšej prítomnosti.
Tento náš "bonus" by bez väčších problémov mohol byť dôstojným pokračovaním prvého dielu. Na
dvoch nových CDčkach sa znovu nachádza výborný príbeh priamo nadväzujúci na ten predchádzajúci.
Bolo pridaných množstvo nových nápadov, vylepšila sa samozrejme grafika a predĺžil gameplay.
Abe dokáže teraz oveľa lepšie komunikovať s Muddokonmi, ale aj s ostatnými nepriateľmi. Veľakrát
záleží práve na tom, v akom je Muddokon psychickom stave - môže byť smutný, nasrdený, nahúlený
(pardon, otrávený smiechotvorným plynom) a v týchto stavoch má väčšinou samovražedné sklony.
Preto musíte zobrať zákon do vlastných rúk a patrične im to vysvetliť, rýchlo, ručne a
stručne - dáte mu pár po papuli a je v pohode. Muddokoni vám môžu dokonca aj pomaháť a často
ich budete potrebovať päť i viac, pričom ich najprv budete musieť previesť cez všetky nebezpečia,
ktoré stádo prostoduchých alebo dokonca slepých Muddokon, bez vašej pomoci neprekoná.
Iste si pamätáte na schopnosť chant, ktorou ste si otvárali brány alebo ste sa prevtelovali
do zlých Sligov. V Exodusovi už nie ste odkázaný iba na Sligov, ale dokážete sa prevteliť aj
do iných potvoriek, vrátane tých v hierarchii najvyšších - Glukkonov. Avšak k tým sa dostať je
tvrdý oriešok aj pre ostrieľaného a vyskákaného pařana. Keď ho ale máte vo svojej moci, potom
len prichádza tá práva zábava. Môžete ísť úplne bezpečne kdekoľvek, rozkazovať ostatným
podriadeným, napríklad aj rozkaz "fire", keď mu je jedno, či zastrelí svojho kamoša.
Pribudlo aj zopár nových
nepriateľov. Jedným z nich sú aj také nie veľmi nebezpečne vyzerajúce húsenice, ktoré sú však v skutočnosti
jedny z najnepríjemnejších a najnebezpečnejších nepriateľov.
Rozprávať v dnešnej dobe o výnimočnej grafike v hre je už len málokedy možné. Tu si to však
môžem dovoliť a je mojou povinnosťou pochváliť dokonalú grafiku tejto hry. Každá jedna obrazovka do
ktorej vojdete je doslova umelecké dielo. Šialený perfekcionizmus grafikov sa mi zdá až
neuveriteľný, keď pri toľkých obrazovkách som sa až príliš často zastavoval, aby som sa len kochal
v tej nádhere. O Abeho animácii a animácii nepriateľov sa dá povedať to isté, ako sa dá vlastne
konštatovať o komplet celej hre. Tá sa nám tiež o hodne predĺžila a má rozsah približne jeden a
pol predchádzajúceho Abeho.
Pomaly sa blížime k vyvrcholeniu a záverečnému verdiktu, ale predtým si musíme skontrolovať ešte
jednu položku, ktorá je výsledkom všetkých predchádzajúcich a zopár nastávajúcich. Áno, je to
hrateľnosť! Práve tu nastáva jeden malý zádrhel. Obtiažnosť Abe's Exodus nám pekne stúpla aj
voči Abe's Odyssee, kde ako si iste pamätáte, to tiež nebola pohoda lesná. A práve preto prišlo
to, čoho sa obávajú všetci zarytí behačkári. Autori nám dali možnosť sejvovať kedykoľvek počas hry,
čo je síce pekné a pri takej obtiažnosťi aj celkom pochopiteľné, ale trpí tým atmosféra, ktorá
je napojená priamo na infúziu hrateľnosti. Nie je to však nič strašné, len bolo by lepšie,
keby to tak nebolo ;( .
A je to tu. Finálny verdikt: Náš malý bonus v mnohom predčí svojho zakladateľa, vylepšuje všetko
čo sa dá a čo sa nedá, to vymyslí. Dokonalý design úrovní, nervy drásajúce naháňačky zo stádom
nepriateľov za chrbtom, prevtelovanie, napínavý príbeh a hranie sa na psychológa spolu s perfekcionistickým
technickým spracovaním, by nám malo dať dokonalú hru. Ibaže je tu vždymožný save, za
ktroý by som autorom povedal niečo od srdca, a keďže nemôžem, dávam im za to aspoň o bodík
menej. Nám už len zostáva tešiť sa na ozajstný druhý diel, ktorý by sa mal volať
Munch's Odyssee a vyjsť v roku 2000.
NÁZOV: |
ABE'S EXODUS |
TYP: |
BEHAČKA S PRÍBEHOM |
VÝROBCA: |
ODDWORLD INHABITANTS |
DISTRIBÚTOR: |
GT INERACTIVE |
OPERAČNÝ SYSTÉM: |
MS WIN95/98 |
ODPORÚČANÝ KONFIG: |
P200, 32MB RAM (+/-) |
3D KARTA: |
NIE |
INERNET: |
WWW.ODDWORLD.COM |
ZHRNUTIE: |
"Abe s kopou vylepšení, množstvom nových nápadov, s obtiažnou obťiažnosťou a hlúpou možnosťou
sejvovania kedykoľvek."
|