DESCENT 3
Nerád sa hrám na nostalgika. Pravdupovediac mi návraty do vlastnej minulosti priam lezú
krkom. Obzvlášť v dnešnej plagiátmi presýtenej dobe. Čo si však človek pomôže; pri tej
záplave všemožných pokračovaní, remakov a licencií nikto neodolá. Hlavne pri hrách ako
je Descent.
Kedysi dávno, keď som bol mladý a rozumnejší, bol pre mňa Descent doslova spásou akčného
žánru. Kdeže dajaký Doom či čo. Hra pre úbohé pozemské krysy. Skutočná REVOLÚCIA - To môže
byť len nefalšovaná 3D strieľačka v nefalšovanom 3D svete. Určená výhradne hráčom schopným
zžiť sa so svojou klávesnicou, ponoriť sa do krás chaosu všetkých troch rozmerov. Inu,
slobodné poletovanie spletitými futuristickými komplexami malo vždy do niečo do seba, veď si
len skúste spomenúť na staručký film Trávnikár a jeho primitívnu virtuálnu "naháňačku",
nedajbože (ak patríte medzi rednúce rady knihomilov) na Gibsonovu (resp. cyberpunkovú) víziu
Siete budúcnosti.
Descent síce nedáva userovi nové digitálne telo, nepresúva ho do nekonečných korporačných
bojov v matrixe, ale nám milovníkom hier náročnejších na koncentráciu isto vystačí aj so
svojou skromnou raketkou, stupídnou zápletkou a sadou levelov schopných nás zabaviť
minimálne na týždeň, dva.
Od vydania prvého Descenta ubehlo päť rokov (zaokrúhlené nahor). Štvrtina môjho života.
Za toľkú dobu sa veruže dajú vymyslieť iné všakovakosti - A ostatný Descent originálne
pomenovaný Descent 3 je toho vskutku dokonalým príkladom. Pointa tkvúca v (ne)rovnom boji
proti pomäteným mašinám samozrejme ostala nezmenená. I keď tentoraz sa konflikt chvíľami
presunie aj mimo staré osvedčené spletité interiéry, na povrch planéty, a aj samotná náplň
misií upustila od stereotipnej schémy nájdireaktor-zničreaktor-evakuujsa. Hlavné zmeny
postihli práve grafické (technické) spracovanie.
Či je krajšie alebo odpudivejšie oproti Forsakenovi nedokážem posúdiť. Rozhodne má navrch
v excelentnom spracovaní 3D modelov, detailných textúrach, komplexnosti levelov a v nárokoch
na hardware (min. P2 300 MHz, 64 MB RAM). Čo do efektov bohužiaľ mierne pokrivkáva.
Nečakajte žiadne svetelné predstavenia, veľkolepé explózie, ani super endžin schopný v
reálnom čase demolovať, zasypávať, búrať (...) celé chodby a miestnosti. Po tejto stránke D3
nad dnešným štandardom nijak nevyniká, skôr naopak. Vizuálne najpríťažlivejšia je na ňom
možno tak búrka na povrchu (v druhom alebo treťom leveli, už neviem), lež tých niekoľko
sekúnd, čo si ju budete užívať, si určite do svojho gamesníckeho denníku zapisovať nebudete.
Inu, nechajme spracovanie takým akým je. V dnešnej dobe sa technická stránka hráčovi-laikovi
kritizuje skutočne len ťažko. Hlavne ak ho prudko návikový D3 doslova primrazí k monitoru -
Či už svojou strhujúcou hrateľnosťou, nápaditými dizajnami levelov, pestrou paletou zbraní,
všemožnými bonusmi (dočasná neviditeľnosť, nesmrteľnosť, guidebot vypomáhajúci v zapeklitých
situáciách), alebo aj do posledného detajlu prepracovanými misiami deliacimi sa na množstvo
podúloh a podpodúloh. Dtrojke rozhodne nemožno uprieť pestrosť, svojské kúzlo robiace ju
jednou z najpríťažlivejších hier na aktuálnom trhu s 3D strieľačkami.
Predsa mu však nemožno nevytknúť zopár chybičiek, nezanedbateľných detajlov prichádzajúcich
so stále sa zvyšujúcou číslovkou za titulom hry.
Chradnúca atmosféra.
Nádych prehlbujúcej sa seriálovej komercie. Dokolečka sa opakujúca sťažnosť hráčov (resp.
MŇA): "Toto tu už (ne)raz bolo, chceme novú zápletku, nových nepriateľov, nový svet!"
A, koniec koncov, nesmieme zabúdať ani na absenciu toho správneho napätia - Závodov s časom
následujúcich po zničení reaktora, sprevádzaných miliónmi vyrojených robotov pukajúcich vám
kdesi za chrbtom; hudbou schopnou hráča vynervovať k maximálnemu výkonu.
V D3 vás nič také nečaká.
Až na hudbu.
Výborná.
Sic otrepaná (nie môj štýľ, Testament abo stará Sepultura by bodli viac :), stále patrí
medzi to "lepšie" z posledných rokov. K hre sa hodí... Priam by som povedal, že bez nej by
bol Descent nehrateľný... Ale aj tak.
Už to jednoducho nie je ono.
NÁZOV | DESCENT 3 |
TYP | 3D ŠUTER |
VÝVOJÁR | OUTRAGE |
VYDAVATEĽ | INTERPLAY |
KONFIG | P2 300, 64 MB RAM, WIN9x |
ZHRNUTIE |
PO POL ROKU KONEČNE SCHOPNÁ 3D STRIEĽAČKA |