V poslednej dobe sa objavuje viac relatívne domáchich titulov, než býva v transformujúcih sa
ekonomikách krajín s bývalou červenou šatkou na krku zvykom. To je však len dobré a tiež to o niečom
svedčí - nemáme sa tu tak zle ako sa zdá, podľa počtu vyrobených hier, ale v porovnaní so západom
tu veru v blahobyte nežijeme. Tak to vyzerá, že sa pomaly vyjasňuje i na česko-slovenskej (skôr
však na tej českej ;) ) hernej scéne, kde sa začínajú črtať niektoré veľmi ambiciózne projekty.
A práve od našich západných slovanských bratov prichádza hardcore sci-fi adventúra Argo.
Všetky vaše činnosti sú prísne logické, takže sa nemusíte obávať podobných zvrhlostí ako je
použitie ružového plyšového medvedíka na komín. Náročnosť je ale aj tak dosť vysoká. Veľa
predmetov, celková komplexnosť stanice a k tomu všetkému časový limit hru pekne sťažujú.
Okrem toho Argo je pojatá veľmi technicky a preto je celkom vhodné mať aspoň základné znalosti,
napríklad, z takej chémie :). I keď neviem či je práve základnou znalosťou výroba výbušnej zmesi z
H2, O2 a N2(No čo pozeráte, rýchlo zoberte Mendelejevovu
periodickú sústavu prvkov a skontrolujte, či si ešte niečo pamätáte ;) ).
Argo je čistokrvné sci-fi kde vy, čoby hlavná postava máte za úlohu vyšetriť katastrofu, ktorá
sa stala práve na vesmírnej stanici Argo. Tá sa nachádza v kritickom stave s minimálnym množstvom
energie a úplne bez kyslíka. Preto ste obmedzovaný časom a ak budete príliš pomaly rozmýšľať
skončíte s nepríjemne fialovou tvárou, kvôli nedostatku O2. S tým časom to však nie je
príliš kritické, ale mne osobne nikdy nebolo príjemné časové obmedzenie v hrách a tobôž nie
v adventúrach. Na druhej strane to však pomáha vytvoriť tú správnu atmosféru napätia a strachu.
Hra Argo Adventure bola vyvíjaná tri roky, čo je na aj engine silno vidieť. I keď je grafika
celkom pekná SVGA v rozlíšení 800x600, spôsob pohybu je úplne otrasný. Všetko vidíte z vlastného
pohľadu na statickej obrazovke. Pri presune do inej lokácie sa všetko plynulo prepne do filmovej sekvencie,
čo však na dnešnú dobu vyzerá zastaralo a okrem toho je to nechutne pomalé. Kým sa rozbehne
CDčko, načíta všetky údaje a vy, kým sa pomalým krokom presuniete na žiadanú lokáciu, ubehne strašne
veľa času. Keď ste si nedajbože zabudli niečo na štvrtom poschodí, odkiaľ ste práve prišli a ste
dolu na prvom a musíte sa znovu už po neviemkoľkýkrát pracne preklikať až hore, tak to
pekne nasere a rozladí. To je v podstate systém adventúrenia - chodenie z miesta na
miesto a hľadanie správneho riešenia. Slimačie tempo Arga však tento systém popiera a keď ste
zakysli, stáva sa hľadanie správneho riešenia ozajstnou nočnou morou. Jedinou záchranou Arga
je zakilovanie týchto sekvencíí pravým myšítkom, ale ani potom to nie je veľká výhra, pretože
grafika z CDčka sa musí tak či tak, načítať.
Ďalším nedostatkom hry je fakt, že za celý čas hrania, v podstate, nestretnete žiadnu inú postavu. Mŕtvoly
nerátam pretože, ako je všeobecne známe, tie toho v sci-fi adventúrkach veľa nenarozprávajú. Takže celý
čas vám bude robiť spoločnosť iba plechový hlas počítača, ktorý ľadovo kľudným hlasom bude
oznamovať: "Vyčerpanie zásob za kyslíka za 1 minútu", prípadne, "vyčerpanie energetických
zdrojov základne za 30 sekúnd." Tým autorom síce odpadla potreba nahovárania dialógov
a takisto aj dosť veľká položka z rozpočtu, ale hráča určite veľmi nepoteší to večné, depresívne
mlčanie mŕtvoliek.
Napriek všetkému sa nedá povedať, že Argo je zlá hra. Zaújimavý príbeh a ponurá atmosféra
vesmírnej základne, kde nikdy neviete, čo alebo koho (teda, čo z neho zostalo) nájdete, dokážu
vytvoriť celkom dobrú hrateľnosť, ktorá z časti zakryje aj spomínané nedostatky. Preto ak máte
starší počítač alebo milujete adventúry a sci-fi, tak je to dobrá voľba. A máte vlastne aj inú
možnosť?
Argo je typickým príkladom robenia hier u nás - dobrý nápad, skupina šikovných ľudí a obrovské
nadšenie bez dostatočného množstva financií. Celý vývoj hry sa potom predlžuje a doba, keď bola
hra vymyslená a primerane technicky spracovaná je dávno minulosť. Takto výchadza navnivoč veľké
množstvo roboty a ľudského potenciálu, čo je obrovská škoda. Som si istý, že na Slovensku a
v Čechách sa dajú robiť kvalitné hry aj dnes. Minulosť dokázala, že vieme spraviť naozaj dobré
hry, lež v dnešnej dobe kapitalizmu a trhovej ekonomiky len nadšenie, bohužial, nestačí.
NÁZOV: |
ARGO ADVENTURE |
TYP: |
ADVENTURE |
VÝROBCA: |
BBS INTERACTIVE |
DISTRIBÚTOR: |
JRC INTERACTIVE |
OPERAČNÝ SYSTÉM: |
MS WIN95/98 |
ODPORÚČANÝ KONFIG: |
PENTIUM, 32MB RAM |
3D KARTA: |
NIE |
ZHRNUTIE: |
Ďalšia zaújimavá česká adventure, ktorá stroskotáva na zastaralosti enginu.
Tentokrát však žiadny trhnutí, pubertálni týpci s IQ - sex, pivo, sex - ale vážne sci-fi.
|